De klär upp cykellandslagen efter POC

Pearl Izumi, med över 60 års erfarenhet från konfektionsutveckling, är ny blågul sponsor.

De klär upp cykellandslagen efter POC

Efter tre år med POC har Svenska Cykelförbundet inlett ett nytt sponsringsavtal med ett klassiskt cykelvarumärke. Det är Pearl Izumi som hädanefter kommer klä upp Emilia Fahlin, Lucas Eriksson och de andra i de sju cykeldisciplinerna.

Publicerad

Svenska Cykelförbundet har inlett ett nytt samarbete med Pearl Izumi som i tre år framåt kommer att vara klädleverantör till förbundets landslag i samtliga sju grenar, från mountainbike till racer. Säsongen ligger runt hörnet och den nya kollektionen kommer att fasas in allt eftersom under första delen av året, säger Shimano Nordic som distribuerar varumärket i ett pressmeddelande.

Pearl Izumi från topp till tå.

– Vi är väldigt glada över att ha ingått i ett samarbete med en ledande aktör inom cykelklädesbranschen. Vi strävar alltid efter det bästa till våra cyklister och med PEARL iZUMi så vet vi att vi kommer kunna tillhandahålla det", säger Leif Karlsson, Generalsekreterare SCF.

Förutom den kollektion som landslagscyklisterna kommer att köra i när de representerar Sverige på den internationella arenan, innehåller det treåriga avtalet också ett kombinerat supporter- och masterkit som kommer vara tillgängligt för försäljning inom kort.

– Det är med stor glädje och stolthet vi nu inleder ett långvarigt samarbete med Svenska Cykelförbundet. Pearl Izumi har skördat många och stora framgångar genom årens lopp och nu hoppas vi kunna hjälpa de svenska cyklisterna i jakten på nya segrar. Vår filosofi är att hela tiden utveckla de mest tekniska och funktionella produkter som verkligen hjälper cyklisterna att prestera på den absolut högsta nivån, säger Johan Carlsson, produktansvarig Pearl Izumi hos Shimano Nordic. 

Pearl Izumi grundades i Japan för mer än 60 år sedan med en ambition att skapa bättre cykelkläder än de som fanns att tillgå på den tiden. 1981 började företaget distribuera sina produkter i USA och vid OS 1984 kom det stora genombrottet, då varumärket sponsrade de amerikanska cyklisterna när de tog nio guldmedaljer. Företaget tillverkar idag kläder och skor för cyklister och triathleter. Huvudkontoret och utvecklingsavdelningen ligger i Colorado.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Asics tar nya kliv mot en cirkulär affärsmodell

4 kommentarer

oscar: Det låter ju som om sportbranschen är värsta miljöförstöraren ju,,,

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842