Cykelkraft skänker pengar till Girls in Sport

Lagom till den internationella kvinnodagen så skänker butikskedjan Cykelkraft 100 kronor per såld cykel under hela dagen den 8 mars.

Hundra kronor per såld cykel under kvinnodagen går till den ideella organisationen Girls in sport. Cykelkraft vill bidra till att uppmärksamma och sprida deras budskap.  
– Vi ser det som vårt sätt att bidra till att sprida budskapet om Internationella kvinnodagen och samtidigt stötta kvinnor inom idrotten tillsammans med Girls in Sport. Vi hoppas att vårt initiativ även ska få andra företag att vilja bidra till denna viktiga fråga oavsett om de handlar om pengar eller synliggörandet av problematiken kring ojämställdhet i världen, säger Ida Berndtros, Cykelkrafts marknadschef, i ett pressmeddelande.
Girls in Sport arbetar praktiskt på flera nivåer med verktyg och metoder för att öppna upp för en idrottskultur som är skapad av, med och för flickor och kvinnor.
– Cykling och cykelsporten är en perfekt gren att jobba med, då den varit tungt mansdominerad under en mycket lång tid, men som nu under senare år verkligen har svängt, både professionellt och som motionssport. Cykling är även bra att rikta in sig på i det avseende att alla kan ägna sig åt det, oavsett ålder eller fysisk status, säger Lucy Rist, VD på Girls in Sport.
– Även ur miljösynpunkt är det ett strålande val för både träning och transport, så vi vill vara delaktiga i att fler tjejer och kvinnor kommer ut på cykeln och njuter av varje minut i sadeln, avslutar hon.