Sportamore etablerar sig i Frankrike

Sportamore etablerar sig i Frankrike

För första gången öppnar Sportamore upp för handel utanför Norden. Första marknad att lanseras blir Frankrike. Sportfack har fått en kommentar av vd Johan Ryding.

Publicerad

Vd Johan Ryding vill in i Frankrike. Foto: Tommy Jeppsson

Faktorer som en skalbar infrastruktur, en ökad automatisering och bättre logistik, ligger enligt Sportamore bakom valet att nu etablera sig på fler marknader. Första icke-nordiska land blir Frankrike. Sportfack fick tag i vd Johan Ryding för en kommentar om varför just Frankrike:
– Det finns flera anledningar till att Frankrike blir första nya marknad utanför Norden och det handlar bland annat om marknadens totala storlek, rådande konkurrenssituation och lokala mognadsgrad och förväntansbild när det kommer till e-handel.
Finns det planer på fler icke nordiska länder efter Frankrike?
– Vi har i dag inga färdiga planer på ytterligare marknader, men vi har en skalbar infrastruktur och organisation som kostnadseffektivt kan hantera fler geografier om vi så önskar. Mot denna bakgrund stänger vi inte dörren för fler marknader i framtiden, men lägger stor vikt vid att fortsätta leverera upplevelse och service i världsklass till våra kunder i Norden.
Handelsstart i Frankrike förväntas ske under andra halvåret 2019. Startkostnad för en ny marknad beräknas understiga 1 miljon SEK. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Ralph Lauren-chef ska styra Champion Norden

1 kommentar

Martin Willners: Bra jobbat med Champion Ralph. 36 år är imponerande och ger respekt. Och lycka till med varumärket Klas – kul att du är tillbaka i sportbranschen.

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842