1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Ortovox jobbar på uppåt. På tre år har man nått statusen "leader" inom Fair Wear Foundation.
Fair Wear Foundation som arbetar för schysta arbetsförhållanden vid tillverkning av konfektion har flyttat upp Ortovox till sin högsta nivå, "leader". Men stiftelsen tipsar om fler åtgärder för Ortovox arbete.
I december 2018 flyttade Fair Wear Foundation schweiziska Ortovox till positionen "leader", stiftelsens högsta nivå. Fair Wear, grundat 1999 och med huvudkontor i Amsterdam, har som övergripande mål att konfektions- och hårdvarutillverkare ska anlita leverantörer, fabriker, som behandlar och betalar sina anställda på ett rättvis sätt. Att bolagen har väl utarbetade CSR-program och att inget barnarbete sker i fabrikerna.
Fair Wear Foundation gör en total genomlysning av varje bolag som vill ansluta sig till stiftelsen och kunna använda den klarröda logon i sina produkter. Via en omfattande lista med krav som bygger på FN:s rättighetskonventioner inom arbetsrätt från 1989, som till exempel att det finns skrivna löneavtal, att arbetarna har rätt att vara fackanslutna, att ingen som helst diskiminering sker på arbetsplatsen och att övertiden för fabriksarbetarna inte får överskrida 12 timmer per vecka finns listade.
Stiftelsen Fair Wear Foundation grundades 1999 och har som övergripande mål att kläder ska produceras på ett schyst sätt för alla inblandade, utvecklare så väl som fabriksanställda.
Ett hundratal bolag är anslutna till Fair Wear Foundation och en handfull är svenska. Haglöfs (leadernivå) är ensamma på sportsidan medan Odd Molly, Filippa K, Sandqvist och Acne Studios finns representerade från modesidan. På leadernivån finns bland annat Dynafit och Odlo. Om man som bolag inte aktivt arbetar med CSR-arbetet eller byter till leverantörer som inte följer Fair Wears krav, har stifitelsen rätt att säga upp avtalet med bolaget.
Så här kommenterar Fair Wear Foundation uppflyttningen av Ortovox till leader-nivån:
"Ortovox har visat utevckling och nått de fleta av våra krav. Under Ortovox tredje år som medlemmar har företaget ökat inblick och kontroll av sina leverantörer från 88 till 99 procent. Detta har nåtts genom att Ortovox använt sig av externa granskare i länder där Fair Wear inte är aktiva. Dessutom har man full kontroll över sina leverantörer i de fall man producerar i lågriskländer.
Under det senaste året har bolaget fortsatt utveckla sin CSR-strategi. Dessutom har CSR-avdelningen fått en förbättrad position inom bolaget och gjort avdelningen till en integrerad del av bolagets organisation."
Även om Fair Wear Foundation har flyttat upp Ortovox till leadernivån har man synpunkter på bolagets CSR-arbete. Även om man konstaterar att Ortovox utökar sin produktion i Europa där det är lättare att ha kontroll på produktionen för ett europeiskt bolag så ser man gärna att Ortovox sanerar sin produktion i Asien. Det här gäller speciellt vad gäller antalet övertidstimmar för fabriksarbetarna.
Fair Wear Foundation rekommenderar Ortovox att skaffa sig bättre insyn till relationen mellan inköpspris per plagg och fabriksarbetarnas löner hos sina leverantörer. Till exempel kan bolaget göra det genom att dokumentera nedlagd tid för varje style inom respektive kollektion. På det sättet blir det lättare för Ortovox att se till att arbetarna har en schyst löneutveckling i framtiden.
Stiftelsen Fair Wear Foundation grundades 1999 och har som övergripande att kläder ska produceras på ett schyst sätt för alla inblandade, utvecklare så väl som fabriksanställda.
Allt om Fair Wear Foundations arbete läses bäst på stiftelsens hemsida.
Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!