Nike lanserar basketsko med inbyggd motor

Nike lanserar basketsko med inbyggd motor

Nike går vidare på teknikspåret och släpper basketskon Nike Adapt Basketball som har en inbyggd motor för att kunna justera passformen till och med under pågående spel.

Publicerad

För ett par år sedan släppte Nike den självknytande skon HyperAdapt 1.0 i en begränsad upplaga. Nu har de gått vidare med konceptet "smarta skor" och använder samma adapt-teknik för att lansera den första sportskon, Nike Adapt Basketball. Den kan ställas in under pågående match. Skon känner av spänningen i foten och anpassar passformen efter fotens olika behov. Den kan även styras manuellt via en app, så spelaren själv kan ändra graden av åtsittande, till exempel löst under en time out, hårt under fysiskt spel.
En basketspelares fot "växer" enligt Nike nästan en halv storlek under match. Därför kan det vara en fördel att fortlöpande kunna ändra skoinställningarna. Och tekniken kommer troligen komma att användas i fler sammanhang framöver.
– Vi valde basket som första sport medvetet, på grund av kraven som den spelartypen har på sina skor, säger Eric Avar, Nikes creative director, i ett pressmeddelande.
Kort sagt kan man säga att tekniken går ut på att bygga in mjukvara i en hårdvaruprodukt. Nike Adapt Basketball kommer att säljas på nike.com från senast mitten av februari. Sportfack har frågat Nikes svenska representant om den även kommer att finnas tillgänglig i svenska butiker, men än så länge är det hemligt. Utpriset ligger på 350 euro.

Jayson Tatum, Boston Celtics, är en av de första spelarna som använder skon.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

ISPO Award 2019 avgjort – svenskt guldregn fortsätter

4 kommentarer

Björn: @robban den dealen har inte gått igenom

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842