Isbjörn moderniserar och byter profil

Isbjörn of Sweden, som tillverkar outdoor- och skidkläder för barn och tonåringar, lanserar en helt ny varumärkesprofil lagom till det nya året. Sportfack fick en sneakpeak före lanseringen på Ispomässan i februari.


Isbjörn moderniserar och byter profil
Den nya varumärkesloggan.

Flaggan är borta och typsnittet har moderniserats, bokstäverna spärrats och en symbolisk isbjörn ritad à la grottmålning har fått ta plats i den nya logotypen. Figuren ska symbolisera kraft och glädje och bågen är tänkt att stå för helheten, att allt hör ihop – och som ett löfte om hållbarhet.
– Vi vill ge kraft och inspiration till att leva en aktiv livsstil och vår nya varumärkesprofil hjälper oss att bättre och tydligare förmedla detta. Symbolen förmedlar vikten av att vi som människor är inkluderande och tar ansvar för det avtryck vi gör i vår natur, som är tillgänglig för oss alla därute. Men för att den ska finnas kvar, krävs det att vi tar ett ansvar gentemot den och våra barns framtid, säger Maria Frykman Forsberg, vd på Isbjörn.
Den nya profilen kommer att lanseras successivt under 2019.
– Vi väljer att göra en succesiv lansering under hela 2019, för att spara resurser. Det innebär att kunden kommer att hitta kläder under nästa år med både gamla och nya profilen i sin butik. Den nya profilen visar även upp en helt ny informativ profil på kläderna, som även kommer att återfinnas på vår hemsida, där kunden tydligt kan läsa sig till vad de olika plaggen i vår kollektion erbjuder i form av användningsområde, teknisk funktion och kvalitet.
Företaget passar också på att göra om sin PR-organisation. Tidigare var det svenska Highland PR som hade uppdraget, men nu anlitar Isbjörn en global byrå, Londonbaserade East River PR, som kommer ha det övergripande internationella ansvaret för kommunikationen utåt.

Isbjörn moderniserar och byter profil
Och så såg den tidigare ut.