Surfboom i Tyskland

Mycket av sportförsäljningen hör ihop med vädret. Och den rekordlånga sommaren 2018 gav ett rejält lyft för vattensport på den tyska marknaden.

För alla som säljer produkter relaterade till vattensport kan det vara idé att hålla ett öga på den tyska marknaden framöver. I senaste Source Magazine rapporteras om både en rekordlång sommar – som i princip varade från april till oktober – och om en rejäl ökning i försäljning av surfprodukter, SUP-brädor och våtdräkter. Det varma vädret, som på många sätt var oroande hett ur klimatsynpunkt och även resulterade i allvarliga bränder i både Sydeuropa och i Sverige, resulterade i en väldigt lång säljsäsong av vattensportprodukter rent generellt i Tyskland.  
Bland annat vittnar Matteo Cau of Intenics, som representerar Red Paddle Co. och O’Neills Wetsuits och SUP:s i Tyskland, om en ”fantastisk säsong med en försäljningsökning på 20-25 procent jämfört med förra året”. Produkterna som gått över förväntan är surf- och SUP-brädor, konfektion, samt våtdräkter. Stand up paddleboard-trenden som har synts tydligt i flera år förväntas fortsätta att växa även under 2019.
Trycket på vattensport har märkts av brett i de tyska återförsäljarleden. Markus Hensinger från Link Distribution konstaterar till exempel en fördubbling i antalet förbeställningar av surfbrädor från vissa återförsäljare under 2018, meddelar Source Magazine.