1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Foto: Pixabay
Mycket av sportförsäljningen hör ihop med vädret. Och den rekordlånga sommaren 2018 gav ett rejält lyft för vattensport på den tyska marknaden.
För alla som säljer produkter relaterade till vattensport kan det vara idé att hålla ett öga på den tyska marknaden framöver. I senaste Source Magazine rapporteras om både en rekordlång sommar - som i princip varade från april till oktober - och om en rejäl ökning i försäljning av surfprodukter, SUP-brädor och våtdräkter. Det varma vädret, som på många sätt var oroande hett ur klimatsynpunkt och även resulterade i allvarliga bränder i både Sydeuropa och i Sverige, resulterade i en väldigt lång säljsäsong av vattensportprodukter rent generellt i Tyskland.
Bland annat vittnar Matteo Cau of Intenics, som representerar Red Paddle Co. och O'Neills Wetsuits och SUP:s i Tyskland, om en "fantastisk säsong med en försäljningsökning på 20-25 procent jämfört med förra året". Produkterna som gått över förväntan är surf- och SUP-brädor, konfektion, samt våtdräkter. Stand up paddleboard-trenden som har synts tydligt i flera år förväntas fortsätta att växa även under 2019.
Trycket på vattensport har märkts av brett i de tyska återförsäljarleden. Markus Hensinger från Link Distribution konstaterar till exempel en fördubbling i antalet förbeställningar av surfbrädor från vissa återförsäljare under 2018, meddelar Source Magazine.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen