XXL:s vd fick 18 dagar

XXL:s vd fick 18 dagar

Black Friday blev ingen succé i år för XXL. Nu tvingas den norska sportgiganten hitta en ny vd när Ulf Bjerknes som tillträdde 1 december valt att sluta hos XXL.

Publicerad

I går avgick vd Ulf Bjerknes med omedelbar verkan. Han tillträdde så sent som efter den senaste delårsrapporten. Samtidigt vinstvarnade den norska sport- och vildmarkskedjan. Imorse när Oslo-börsen öppnade föll XXL:s aktie med 40 procent.

"Vi måste be om ursäkt. Det är pinsamt att stå här", sa XXL:s grundare och styrelseordförande Øivind Tidemandsen vid en presskonferens på onsdagsmorgonen, enligt DN.no.

Anledningen till Bjerknes korta tid vid rodret och det ekonomiska tappet handlar mycket om Black Friday menar bolaget som skrev så här i pressmeddelandet:

"XXL har varit för aggressivt med prissänkningar och har inte justerat och följt upp prisstrategierna tillräckligt", skriver XXL vidare.

Möjligen ligger Black Friday för nära julhandeln. I alla fall för XXL. Bolagets pm igen: 

"Till följd av detta flyttade en stor del av försäljningen till denna kampanj, med betydligt lägre bruttomarginaler. XXL hade en försäljningsökning på Black Friday-kampanjen jämfört med förra året, men ett dåligt genomförande medförde en negativ utveckling i bruttoresultatet, vilket ledde till en avsevärd minskning av bruttomarginalen", skriver XXL.

Nu jagar bolaget med ljus och lykta över en ny vd som kan styra giganten på rätt kurs. Sportfack följer med spänning jakten på den som vågar anta utmaningen. 

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya bubbelskor

2 kommentarer

Björn 2: Haha, mmmmmm,,,,Puma Jamming 2.0.... Vore kul att få en kommentar från Nike om hur dom ser på ovanstående!

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842