Silva ser ljuset 2019

Satsning på de tysktalande marknaderna, nya fabriker och militära orders. Efter några tuffa år är Silvas vd Richard Jägrud säker på att 2019 är året då det vänder för kompassgiganten.

I oktober kom beskedet att Silva numera sköter sin egen försäljning mot de viktiga exportmarknaderna i Tyskland och Österrike.

– I Tyskland och Österrike har vi jobbat med distributören Oberalp i fem år och det har varit ett bra samarbete, säger vd Richard Jägrud. Eftersom de även jobbar med Dynafit och Salewa har de insett att mindre varumärken som vi i sammanhanget inte ger så mycket för dem. Så efter diskussioner landade vi i att ta över deras anställde Bernard von Toll. Bernard är ansedd på den tyska och österrikiska marknaden. Förutom honom kommer han att ha ett antal agenter under sig som jobbar för oss. Dessutom har vi öppnat en tysktalande kundtjänst i Stockholm, säger Richard som menar att Silvas lösning ligger i tiden.

Silva ser ljuset 2019
Richard Jägrud, vd Silva.

– Fördelarna idag när mycket av handeln består av key account-försäljning och online blir en lösning med en lättare set up perfekt, säger Richard som säger att han och hela Silva haft fullt upp sedan han tillträde för två år sedan. 

Den största och viktigaste förändringen för Silvas framtid är ändå är att den egenägda fabriken är avvecklad. Med start i höst producerar Silva alla sina produkter hos externa produktionpartners i Asien. Svenska Hanza är produktionspartner när det gäller kompasstillverkning.

– Fabriksomställningen har varit jätteviktig för att ställa om Silva från ett produktionsorienterat till ett sälj- och marknadsdrivet bolag. Korruption och spill i produktionen gav allt sämre kvalitet och högre kostnader, säger Richard. 

Övrigt i fokus för Silva de senaste åren har varit att synka varumärkets formuttryck som Richard menar varit ”spretig”. Mycket jobb har lagts på attatt få varumärket mer homgent och att man känner igen sig i Silvas kommunikaton, i allt ifrån förpackningar till att Silvas digitala plattform ska kommunicera samma sak. På silva.se kommer försäljning vara i fokus men Richard menar att det är lika viktigt att Silva är en kunskapsförmedlare och hjälp till ÅF.

– Vi kommer aldrig vara så duktiga som ÅF. Vi kan själva göra riktade kampanjer och lanseringar men kan också hjälpa ÅF att sälja mer. Viktigast till slut är att sälja en Silva-produkt.

Idag har Silva en digital plattform med onlineförsäljning i Sverige, Norge och Kanada. England är på gång och sedan följer troligtvis några fler marknader 2019. Även om Petzl och Black Diamond är bjässar i Centraleuropa har Richard stort hopp om Silvas möjligheter att ta upp konkurrensen nu när den tyska satsningen är igång.

– Petzl och Black Diamond är mer välkända men för att vara ett mindre varumärke är vi välkända tack vare våra kompasser. När det gäller pannlampor för snabba sporter som är populära nere södra Tyskland och Österrike har vi riktigt bra teknologier och det ska vi visa. Dessutom hoppas vi kunna stjäla lite marknadsandelar inom outdoor, säger Richard som inte döljer att Silva har flera tuffa år bakom sig.

Efter en nedåtgående trend omsättningsmässigt sedan 2013 med en förlust på 12 miljoner 2017 har Silva haft ett stenhårt 2018. Richard ser dock ljuset i tunneln 2019.

– Vi går genom ett stålbad detta år. Nästa år ser dock väldigt bra ut. Förutom vår nya produktion med förbättrad kvalitet ser orderstocken väldigt fin ut 2019. Dessutom har vi vunnit militärupphandlingar, varav en kan bli väldigt stor.