Reima strävar mot 100 procent förnybara textilier

Reima strävar mot 100 procent förnybara textilier

Reima har under projektet Trash-2-Cash tagit fram idéer till en barnkollektion med 100 procent återvinningsbara material, utan att ge avkall på kvaliteten.

Publicerad

Den så kallade overshoot day inträffar allt tidigare på året. Nu i år, 2018, beräknades gränsen gå den 1 augusti – då vi människor har förbrukat årets förnybara resurser från jorden. Även i Sverige lever vi över våra tillgångar, precis som att vi hade fyra planeter.
Det finska klädvarumärket Reima är en av 18 klimatpionjärer som under det europeiska projektet Trash-2-Cash ämnar att göra tillvaron lite mer grön och klimatsmart. 
Under samarbetsprojektet har man lyckats bryta ner och återställa textilier – och här kommer det mest intressanta – utan att påverka den ursprungliga kvaliteten. Att återanvända textilier och kläder är inget nytt, men en studie som Reima hänvisar till visar att det från ett konsumentperspektiv har funnits en tro om att återvunna plagg har en sämre kvalitet än nya. Reimapresenterar nu förslag på tre barnplagg med helt återvinningsbara material. 
- Ett av studiens resultat var att många konsumenter fortfarande tvivlar på renligheten och kvaliteten hos återvunna textilier. Men, faktum är att efter att fibrerna blivit helt nedbrutna kan de byggas upp till nya, helt utan spår från tidigare bruk. Det nya materialet kan ha liknande kvaliteter och andra egenskaper som nytt råmaterial, säger Sari Perttunen, huvudansvarig för Reimas designteam. 
Kollektionen omfattar jeans utan elastan, så att de kan återvinnas. En PVC-fri regnjacka med beläggning av polyesterharts och en omlott-fleece i materialet Ioncell, som är baserat på cellulosa och har utvecklats vid Helsingfors universitet.

Reimas återvinningsbara jeans.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Det här är Sveriges bästa nätbutiker

2 kommentarer

sportfack: Det stämmer att näthandeln ofta rear, Rille, men det gör även fysisk handel. Vi tror att mycket av rea-beteendet inom onlineshopping även är ett sätt för handlarna att knyta till sig gdpr-säkrade...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842