1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Rikard Björk från Asics tar sig an vd-uppdraget för Bihr Nordic. Rekryteringen är ett led i ambitionen att öka fokuset på den nordiska marknaden.
Rikard Björk har nyligen tillträtt som ny Regional Managing Director för Bihr Nordic. Rikard kommer närmast från Asics Sverige, där han under de senaste fem åren arbetade med ett flertal uppdrag. Det senaste i rollen som Regional Director för Skandinavien och Beneluxländerna samt VD för det svenska bolaget.
– Genom att anställa en svensk Regional MD så vidhåller vi vårt löfte till marknaden om att ha en multilateral organisationsstruktur. Vi stärker även vårt lokala fokus mot den nordiska marknaden och vi vet att Rikards tidigare erfarenheter kommer tillföra en ny dimension i vårt bolag, säger Michel Neven som nu lämnar posten och går vidare inom Bihr Europe som Senior Director, på enheten Business Development.
Bihr Nordic är tidigare känt som Duells, men bytte namn i januari 2017 och ingår nu i en europeisk organisation. Bihr Nordic har sitt huvudkontor i Göteborg med filialkontor i Roskilde, Oslo och Östersund och finns representerat hos drygt 2 500 återförsäljare.
Företaget är specialiserade på försäljning av tillbehör för bland annat cyklar och terrängfordon med varumärken som Abus, Continental, Cateye, Fly, KMC och Thule. Rikard Björk såg en kittlande utmaning i det nya uppdraget, som han redan har tillträtt.
– När jag fick erbjudandet om att bli Regional MD för Bihr Nordic såg jag det som en otrolig spännande utmaning. Duells är ett anrikt och välkänt varumärke och då Bihr Europe köpte upp Duells 2013, lade man samtidigt grunden till nuvarande Bihr Nordic. Genom ett massivt produktutbud och ökad servicenivå kommer vi bättre kunna möta marknadens krav, behov och förväntningar, något som man kommer inom kort att få höra mer om. I kombinationen med en stark ägare med ett långsiktigt mål, en otroligt dedikerad och kompetent personal, ges Bihr Nordic alla möjligheter att fortsätta flytta fram vår position på marknaden. Vi har även fortsatt en tydlig målsättning att skapa långsiktiga och utvecklande samarbeten med våra partners och kunder, säger Rikard Björk.
Ökad närvaro i naturen, men också mindre glädje och blödande ekonomi, framförallt på klubbnivå. Den tudelade bilden är tydlig i tre aktuella rapporter från forskningscentrat Mistra.
Svenska träningsvarumärket Stronger byter vd. Det är tidigare operativa chefen Annica Rantala som axlar ansvaret. Målet är att nå en miljard i omsättning, 2022.
Monark Excercise har skrivit ett större avtal med Postnord gällande leverans av i Vansbro tillverkade cargocyklar samt service för cyklarna under tre år.
42 varumärken fanns inbokade men till slut satte pandemin stavar för Inköpsdagar Åre. Nu tvingas det populära inköpseventet ställa in och göra comeback 2022.
Svenska Fjällräven ansluter sig till raden av varumärken som gör nya plagg av spillmaterial. De har tidigare använt restull från köttindustrin till foder, men nu kör man lapptäckedesign med spillbitar av G1000-väv från den egna produktionen till kollektionen Samlaren.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen