XXL Q3-rapport: giganten tappar fart och byter vd

Vinstraketen XXL Sport tappade fart under juli-september men e-handeln växer starkt. Dessutom påverkade en historiskt varm sommar bolagets försäljning och vinst. Dessutom får XXL en ny global vd.

XXL Sport fortsätter sin ekonomiska tågresa uppåt. Ser vi fem år tillbaka är dock hastigheten i kedjans tillväxt något avstannande. I XXL:s Q3-rapport som levererades idag, bland annat direktsänt på bolagets webbplats, har man nu nått en omsättning globalt på 2,845 miljarder svenska kronor. En ökning med 53 miljoner jämfört med Q3 2017 då omsättningen var 2,747 miljarder.
 
Även en jätte kan få växtvärk. I XXL:s fall visar den sig i form av att den totala ökningen omsättningsmässigt för bolaget under Q3 blev endast 4 procent. Lägg därtill att periodens vinstmarginal minskade med 25 procent jämfört med samma period 2017. 
 
I samband med Q3-rapporten meddelade XXL ävn att man byter global vd. Den första december ersätter Ulf Bjerknes nuvarande vd Fredrik Steenbuch. Bjerknes var vd för Swix 2008 till 2017 och har funnits inom XXL:s organisation sedan februari i år.
XXL Q3-rapport: giganten tappar fart och byter vd
Ulf Bjerknes, ny vd globalt för XXL första december.
Fokuserar vi enbart på Sverige så minskade omsättningen i Sveriges 27 butiker med 6,7 procent till 823 miljoner kronor (Q3 2017; 882 miljoner kronor). Sedan Q3 2017 har dessutom XXL öppnat 2 butiker i Sverige. Anlednignen till de modesta siffrorna är flera.
 
Precis som många andra sportkedjor påverkade en extremvarm sommar även XXL. I Q3-rapporten valde sportkedjan att definiera de heta sommarmånaderna som ”begränsad efterfrågan till fysisk handel” medan september månads försäljning blev ”normal”. 
 
Värme och i förlängningen ett minskat sug efter shopping hos slutkonsument gjorde därför att rörelseresultatet för Q3 drogs ned rejält jämfört med 2017. Jämför vi med Q3 för ett år sedan gör kedjan en försämring med 47 miljoner svenska kronor sett juli-september. Under Q3 2017 var rörelseresutlatet 287 miljoner, årets Q3-resultat slutade på 216 miljoner kronor. XXL menar att 71 miljoner av minskningen berodde på leverantörers minskade lager, dvs det var svårt för kedjan att lägga kompletteringsordrar på varor som sålde bra och kunde sålt mer.
  

Det som hjälper till att ändå hålla siffrorna för XXL är kedjans allt starkare e-handel. Omsättningen kring enbart försäljningen online ökade med 40 procent under Q3 jämfört med 2017 och samma period och utgjorde Q3 408 miljoner kronor. Därmed utgör XXL:s e-handel 14,4 procent av kedjans totala omsättning jämfört med 10,3 procent för Q3 2017.
 
En av nycklarna till ökningen digitalt är enligt XXL själva de nya omnikanallösningar som bolaget sjösatte under Q3. XXL meddelar, inte särskilt oväntat, att man fortsätter investera i just den här typen av satsningar framöver.

Butiksmässigt har det varit extremt lugnt med XXL-mått mätt. Bolaget öppnade endast ett nytt varuhus under Q3, österrikiska Graz i september vilken nådde en omsättning på 112 miljoner. Backar vi dock bara tillbaka till Q1 2017 så fanns det då ”endast” 65 varuhus med de karaktristiska tre ljusgröna versalerna. Idag är de 81 stycken i fem länder.