Ny på jobbet: Naturkompaniet har hittat sin marknadschef

Naturkompaniet har rekryterat en ny marknadschef efter att Carl Reinestam har slutat. Hon kommer närmast från Indiska Magasinet, där hon har haft en motsvarande roll. Sportfack har fått en första intervju.


Ny på jobbet: Naturkompaniet har hittat sin marknadschef
Sofie Saberski kommer närmast från Indiska Magasinet AB, men har ett marknadsförflutet även på IF Skadeförsäkringar och MTG.

Kul och spännande uppdrag, Sofie Saberski! Vad är din bild av Naturkompaniet som företag?
– Nu har jag börjat bilda mig en klar uppfattning och det jag framförallt tycker om väldigt mycket är värdegrunden som sitter i företagets väggar. Att kunna verka i en miljö där produkterna som säljs kan ha livslång användning är fantastiskt. Jag delar även synen på hållbarhet och gillar noggrannheten och omsorgen i materialvalen från företagen som levererar till Naturkompaniet.

Miljöarbetet, är det något som både Indiska där du kommer från senast och Naturkompaniet delar?
– Alla företag, och privatpersoner, behöver tänka på och försöka göra sitt för att förbättra vår miljö. Naturkompaniet gör mycket redan idag på det här området och försöker säkerställa att materialvalen i produkterna inte belastar miljön i onödan.      

Var kommer du att ha basen?
– I Stockholm, tillsammans med det övriga marknadsgänget på Kungstensgatan.

Vilken är din egen syn på retail, butiksnät kontra nätet? Naturkompaniet har tidigare varit en stark förespråkare för fysisk butiksförsäljning.
– Butiksnätet är fortfarande viktigt, och våra butiker idag ger helt rätt känsla, men att skapa en smidig e-handelsupplevelse och samtidigt nå ut med samma känsla där, kräver mycket tid och tankearbete.  

Är den upplevelsen inte tillräckligt bra idag?
– Den är bra, absolut, men det här är något alla företag numera måste jobba aktivt med varje dag, även om man skulle vara världsbäst.

Vilka fler utmaningar finns det?
– Jag tycker att Naturkompaniets profil är väldigt tydlig i det fysiska butiksnätet och även i kundmagasinet 365, som vi producerar. Nu behöver vi få ut och kommunicera den känslan även i våra digitala kanaler. Hur når vi till exempel ut med vårt expertkunnande? Det är en av de saker jag kommer att börja arbeta med i december.    

Har du egna frågor som du brinner för lite extra?
– Ja, ur ett större perspektiv är det viktigt att förmedla hälsoaspekten av ett aktivt liv i naturen. Det finns forskning som visar på stora hälsofördelar för människor som vistas ute i naturen. Och på ett mer personligt plan gillar jag det kreativa arbetet, i att till exempel få ut så mycket som möjligt av vårt befintliga contentmaterial i fler kanaler.  

Berätta lite om dig själv, vad gillar du att göra på fritiden och vilken relationen har du själv till naturen?
– Jag gillar att vara ute i skärgården och jag älskar skidåkning, framförallt alpint och så tycker jag om att vandra.

Vad kommer du att göra första dan på jobbet den 17/12? Hänga vid kaffemaskinen för att hälsa på alla, eller vad har du för strategi?
– Åka runt och träffa medarbetarna i alla våra 33 butiker runt om i landet. Så det kommer att bli en hektisk första tid, helt klart.