Minskad framtidstro hos butiksnätet

Minskad framtidstro hos butiksnätet

Framtidstron bland de fysiska butikerna minskade för tredje månaden i rad, samtidigt som e-handlarna ser mer ljust på den framtida försäljningen, trots oro för lönsamheten.

Publicerad

Förväntningarna på den framtida försäljningen pekar åt olika håll bland handlarna. Gemensamt för både butiks- och e-handelssektorn är att tron på den framtida lönsamheten är något mer försiktig. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för oktober månad.
Bland de fysiska butikerna faller framtidstron med 2,3 enheter. Nivån ligger även lägre än motsvarande månad förra året och det är, enligt Svensk Handel, dystrare tongångar i sällanköpsvaruhandeln som drar ner siffran, trots att julhandeln närmar sig.
– Ökad digitalisering och hårdare internationell konkurrens har ritat om spelplanen för sällanköpshandeln. Den senaste tidens börsfall kan också ha skapat en oro om den framtida utvecklingen. En vikande konjunktur riskerar att slå hårt mot både företag och jobb i sällanköpshandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Framtidsindikatorn för e-handeln ökade däremot med 9,2 enheter till 117,4 i oktober. Framförallt är det tron på framtida försäljningsökningar som skjuter i höjden. Men, som sagt, lönsamhetsförväntningarna följer inte riktigt med.
– E-handlarna ser med tillförsikt fram mot Black Friday, Cyber Monday och julhandeln som väntas ge försäljningen en rejäl skjuts. Att förväntningarna på lönsamhet är betydligt lägre är ett uttryck för den tuffa konkurrens och stränga prispress som råder på nätet, säger Johan Davidson. 

 

Chefsekonom Johan Davidson, Svensk Handel.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842