Silva tar Girls Night Out till Sverige

Undersökningar visar att kvinnor är rädda för att springa utomhus under den mörka årstiden. Det vill Silva motverka med löpeventet Girls Night Out, som nu till hösten kommer att turnera runt i Sverige.

Tidningen Runners World har tidigare berättat om att varannan kvinna trakasseras på löprundan och kvinnor är i regel mer otrygga att springa i mörker än män. Det här vill Silva uppmärksamma och försöka ändra på med kampanjen Girls Night Out, som även är ett löpevent som kommer göra nedslag i både Sverige och Norge nu under hösten.
– Vi vill inspirera och göra det möjligt för kvinnor att fortsätta springa utomhus, året runt. Det är sorgligt att kvinnor hämmas och söker sig till ett löpband för att de känner sig otrygga på mörka vägar och stigar. Genom konceptet kan vi hjälpa kvinnor att hitta nya löparkompisar och få tips på utrustning så att de faktiskt ger sig ut och känner sig mer trygga, säger Madelene Öhlin, marknadschef på Silva.
Kampanjen föddes 2016 i Norge, då Silva startade eventet tilsammans med Löplabbet och körde två events i Bergen och Oslo. Nu i år kommer man göra nedslag i tre svenska städer: Uppsala, Umeå och Lund.
– 50 procent av Löplabbets kunder är kvinnor och det känns fruktansvärt att de inte kan löpträna utomhus och känna sig trygga. Så vi tycker detta är ett fantastiskt initiativ av Silva som vi gärna är med och stöttar, säger Bjarne Konig, driftschef på Löplabbet Sverige.
Silvas ambassadörer Emelie Forsberg, Ida Nilsson och Mimmi Kotka kommer att närvara vid varsitt event.     

  

Silva tar Girls Night Out till Sverige
Bergslöparen Emelie Forsberg är en av Silva-ambassadörerna som stöder projektet.