Silva tar Girls Night Out till Sverige

Silva tar Girls Night Out till Sverige

Undersökningar visar att kvinnor är rädda för att springa utomhus under den mörka årstiden. Det vill Silva motverka med löpeventet Girls Night Out, som nu till hösten kommer att turnera runt i Sverige.

Publicerad

Tidningen Runners World har tidigare berättat om att varannan kvinna trakasseras på löprundan och kvinnor är i regel mer otrygga att springa i mörker än män. Det här vill Silva uppmärksamma och försöka ändra på med kampanjen Girls Night Out, som även är ett löpevent som kommer göra nedslag i både Sverige och Norge nu under hösten.
– Vi vill inspirera och göra det möjligt för kvinnor att fortsätta springa utomhus, året runt. Det är sorgligt att kvinnor hämmas och söker sig till ett löpband för att de känner sig otrygga på mörka vägar och stigar. Genom konceptet kan vi hjälpa kvinnor att hitta nya löparkompisar och få tips på utrustning så att de faktiskt ger sig ut och känner sig mer trygga, säger Madelene Öhlin, marknadschef på Silva.
Kampanjen föddes 2016 i Norge, då Silva startade eventet tilsammans med Löplabbet och körde två events i Bergen och Oslo. Nu i år kommer man göra nedslag i tre svenska städer: Uppsala, Umeå och Lund.
– 50 procent av Löplabbets kunder är kvinnor och det känns fruktansvärt att de inte kan löpträna utomhus och känna sig trygga. Så vi tycker detta är ett fantastiskt initiativ av Silva som vi gärna är med och stöttar, säger Bjarne Konig, driftschef på Löplabbet Sverige.
Silvas ambassadörer Emelie Forsberg, Ida Nilsson och Mimmi Kotka kommer att närvara vid varsitt event.     

  

Bergslöparen Emelie Forsberg är en av Silva-ambassadörerna som stöder projektet.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Tretorn gör jackor av skräp

1 kommentar

Samuel: Tretorn levererar alltid!

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842