Tigers lyckade comeback lyfter golfintresset

Tigers lyckade comeback lyfter golfintresset

Det är antagligen motiverat att säga grattis till alla i golfbranschen. Tiger är tillbaka som en vinnare och många tror att det kommer elda på intresset för golf det kommande året.

Publicerad

När Tiger vann tourfinalen på PGA Tour, och klättrade till 13:e plats på världsrankingen, ökade tittarsiffrorna i USA med 206 procent! I USA var tittarna tre gånger fler än förra året när Xander Schaufelle vann själva finalen och Justin Thomas tog hem FedEx Cup.
Samma effekt hade han på tittarsiffrorna från PGA Championships på Bellerive i augusti. Då ökade antalet tittare med 55 procent jämfört med föregående år. Och specifikt på söndagen, när Tiger klättrade till andra plats, var ökningen 69 procent.
Tiger Woods seger var hans första på fem år och hans 80:e på PGA Tour totalt. Han har vunnit 14 majors och kommer nästa år att jaga en 15:e. Kanske är Jack Nicklaus rekord på 18 majors inom räckhåll…
Under de här fem åren har Tiger Woods gjort fyra ryggoperationer och gjort flera misslyckade comebackförsök. Men under 2018 har han i allt längre perioder spelat riktigt bra golf och han jagade segern i The Open.
Svenska Golfförbundets kommunikationschef Roger Andersson tror att Tigers lyckade comeback har stor betydelse, men menar att det är svårt att beskriva den i siffror:
– Om vi håller oss till vad Tiger gör på golfbanan så tror jag definitivt att det har betydelse även om den på kort sikt kanske inte går att mäta i effekten fler golfare. Men det snackas Tiger och golf på arbetsplatser och i alla nätverk. För sällangolfarna var det en påminnelse om att kanske boka ytterligare en runda nu på hösten, och då snackas det ännu mer Tiger.
– Det var en stor idrottshändelse, inte bara en golfhändelse. Att se alla människor strömma till på sista hålet, höra alla ropa "USA!" och "Tiger!". Det var idrott, det var coolt och inga stiffa golfapplåder. Att Ryder Cup kommer direkt på Tigers seger, som också är bra idrott och bra teve, är också av betydelse. Tiger är också ålderslös, han är cool för golfare i alla åldrar. 
Även Lars Thonning, VD på Golfstore, tror att Tiger väcker intresse men är osäker på om det omsätts i nya golfare.
– Jag tror definitivt att det ökar intresset för golfsporten, men att det ger fler golfspelare i Sverige är nog tveksamt, säger han.
Niklas Knutsson, Head of Golf Nordic på Cobra Puma, är mer förhoppningsfull.
– Comebacker är alltid något som kommer att locka till sig ett stort intresse. Och än mer nu när det har blivit en sådan lyckad comeback. Jag tror att detta absolut kommer att påverka golfens "hippfaktor" ordentligt. Titta bara på allt som skrevs dagarna efter FedEx-slutspelet. Ingen skriver om vinnaren av FedEx utan allt handlar om Tigers vinst. 
Thomas Björn, den danske kaptenen för det europeiska Ryder Cup-laget pratade också om Tiger-effekten för spelet under en presskonferens inför helgens Ryder Cup:
– Att Tiger Woods vinner golftävlingar är lysande och alla kommer att tjäna på det, sa han under en presskonferens inför den stora lagmatchen mellan kontinenterna. 
– Spelet behöver en boost från någon som han, som kan smitta av sig till massorna. Så för alla i golfen är det lysande. Jag har spelat golf i 25 år med Tiger på scenen och så fort han gör något bra så blir det en story. Och det är där vi vill se honom: På toppen av spelet. Han betyder så mycket för golfen.

 

 

Vill du följa varje slag? På twitter finns kontot @tigertracker som twittrar om i princip varje slag Tiger slår. Kontot har 330 000 följare.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Det här är Sveriges bästa nätbutiker

2 kommentarer

sportfack: Det stämmer att näthandeln ofta rear, Rille, men det gör även fysisk handel. Vi tror att mycket av rea-beteendet inom onlineshopping även är ett sätt för handlarna att knyta till sig gdpr-säkrade...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842