Han är Sportfacks nya krönikör

Han är Sportfacks nya krönikör

Från och med nummer nr 9 av Sportfack kommer tre återkommande krönikörer att medverka i tidningen. Alla med spetskomptens från sina respektive specialområden inom handel. Först ut är en erfaren vd som med sina texter fokuserar på de stora förändringarna som svensk handel just nu genomgår. Klicka för intervju!

Publicerad

Hallå där Jonas Arnberg, du kommer medverka med en krönika i vart tredje nummer. Jättekul! Vad tänker du skriva om?
– Som VD på Handelns Utredningsinstitut HUI) så kommer det att handla mycket om den snabba förändring handeln genomgår, och då tänker jag framförallt på digitaliseringen och de nya förutsättningar som den innebär. Först ut är en text om Amazon, som är en del av digitaliseringen och innebär ny konkurrens.

Vad har du för bakgrund?
– Jag älskar sport, friluftsliv och handel, och jag tycker det ska bli jätteroligt att vara med i Sportfack. Annars är bakgrunden att jag under alla år arbetat med analys av handeln, antingen som nu på HUI, eller på branschorganisationen Svensk Handel och trendkonsulten United Minds.

Det är en spännande tid vi lever i?
– Jag tror att den tid vi är i nu är den som förändrar handeln mest. Det sker en större förändring nu än vad som skett totalt under de senaste 50 åren.

Bra eller bara dåligt?
– För konsumenten är det fantastiskt. Hen får ett större utbud, låga priser, nya marknader, nya tjänster. För handeln som helhet är det – spännande. Vi blir fler människor, vi har tillväxt i ekonomin och handeln växer. Det behöver vi inte vara oroliga för. Men många företag sitter på affärsmodeller som inte fungerar. 
– Just nu befinner vi oss i en brinnande högkonjunktur med minusränta som skjutsar på. När konjunkturen viker och digitaliseringen förändrar förutsättningarna, då kommer vi att få se en jätteutslagning. Så på företagsnivå är det svårt och jobbigt. Priserna pressas. Men med nya affärsmodeller kan det fungera. Och det kommer krönikorna att handla om. Det finns många framgångsrika exempel.

Miljön har blivit en valfråga. Kan dagens konsumtionssamhälle fortsätta på sikt?
– En väldigt bra fråga. Och man kan svara så här: Handelskonsumenten och företagen har möjlighet att göra sitt. Nu har vi snart ett val och då kan vi rösta på vad vi tycker. Sedan tar det fyra år innan vi får rösta igen. I handeln kan du som konsument göra dina val varje gång du handlar. Och där ser vi att kunden ställer krav på transparens vad gäller hur saker tillverkas. Med vi ser också en Kinaimport som växer snabbt. Så det är inte helt lätt. Men helt klart är att många handlare har en läxa att göra för att ta fram hållbara alternativ. 

Vad har du för relation till Sportfack?
– Jag gillar sport och friluftsliv privat så därför är Sportfack en av de tidningar jag brukar läsa. Den är rolig för den är inspirerande att öppna. Annars har jag ingen relation till branschen eller tidningen. Men jag tror att jag skrivit en krönika en gång tidigare, även om det var länge sedan. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Specialized Nordics nya högkvarter

2 kommentarer

Mattias: Nej då, Norrøna och övriga hyresgäster finns kvar. /Red.

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842