Eurobike 2019 får nya datum

Årets upplaga av världens största cykelmässa Eurobike drog 13 procent färre branschbesökare än 2017 års upplaga. Nu flyttar arrangören på mässan och återinför konsumentdagen. Allt för att locka fler besökare samt att återigen knyta till sig de tunga varumärken som i flera år uteblivit.

När Eurobike 2018 summerades för en dryg vecka sedan kunde man räkna in 37 379 branschbesökare från 96 nationer. Det är en nedgång gentemot för ett år sedan då 42 590 besökare besökte Eurobike 2017. Sedan några år har antalet besökare blivit allt färre (2013 lockade Eurobike 46 000 branschbesökare) i takt med att tyngre varumärken som Specialized, Trek, Cannondale och Giant valt att inte delta.

En anledning till den nedåtgående spiralen i antalet besökare och större varumärken menas av flera branschaktörer som Eurobike samtalat med att mässan hamnat för tidigt på sommaren och att man tagit bort konsumentdagen. Därför har Eurobike beslutat att återinföra konsumentdagen och mässan satsar till 2019 stort på att skapa en cykelfestival den fjärde och sista mässdagen efter tre branschdagar.

Nu har mässarrangören dessutom beslutat att skrota det först lanserade förslaget till mässadagar för 2019. Nya mässdagar blir onsdagen den 4 september till lördagen den 7 september. Förhoppningen från Eurobike med de bägge större förändringarna är självklart att större varumärken ska återkomma vilket i sig ska ge fler mässbesökare.

– Att flytta Eurobike till september och återinföra den populära konsumentdagen är uppskattat och har vår fulla support, kommenterade Marc van Rooij Shimanos Europachef, nyheten.

Eurobike Media Days kommer som tidigare meddelats att hållas 2-4 juli.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Shimano Nordic AB

    Shimano Nordic AB är ett grossistföretag för delar och tillbehör för cykel och fiske, med flera starka agenturer. Leverans till Sverige, Island, Finland, Norge och Danmark året runt från centrallager i Holland.