ISPO Award 2019 avgjort – svenskt guldregn fortsätter
4 kommentarer
Björn: @robban den dealen har inte gått igenom
Eurobike 2019 hålls 4-7 september, tre branschdagar och med en avslutande konsumentdag.
Årets upplaga av världens största cykelmässa Eurobike drog 13 procent färre branschbesökare än 2017 års upplaga. Nu flyttar arrangören på mässan och återinför konsumentdagen. Allt för att locka fler besökare samt att återigen knyta till sig de tunga varumärken som i flera år uteblivit.
När Eurobike 2018 summerades för en dryg vecka sedan kunde man räkna in 37 379 branschbesökare från 96 nationer. Det är en nedgång gentemot för ett år sedan då 42 590 besökare besökte Eurobike 2017. Sedan några år har antalet besökare blivit allt färre (2013 lockade Eurobike 46 000 branschbesökare) i takt med att tyngre varumärken som Specialized, Trek, Cannondale och Giant valt att inte delta.
En anledning till den nedåtgående spiralen i antalet besökare och större varumärken menas av flera branschaktörer som Eurobike samtalat med att mässan hamnat för tidigt på sommaren och att man tagit bort konsumentdagen. Därför har Eurobike beslutat att återinföra konsumentdagen och mässan satsar till 2019 stort på att skapa en cykelfestival den fjärde och sista mässdagen efter tre branschdagar.
Nu har mässarrangören dessutom beslutat att skrota det först lanserade förslaget till mässadagar för 2019. Nya mässdagar blir onsdagen den 4 september till lördagen den 7 september. Förhoppningen från Eurobike med de bägge större förändringarna är självklart att större varumärken ska återkomma vilket i sig ska ge fler mässbesökare.
– Att flytta Eurobike till september och återinföra den populära konsumentdagen är uppskattat och har vår fulla support, kommenterade Marc van Rooij Shimanos Europachef, nyheten.
Eurobike Media Days kommer som tidigare meddelats att hållas 2-4 juli.
Det forsätter hända saker inom en het cykelbransch. SGN Group, den finska ägaren till Sportringen och Team Sportia, lanserar nu Bike Nation, ett koncept som är tänkt att samla koncernens alla butiker som kan erbjuda cykelexpertis med högt ställda krav.
Nordiska Textilakademin nystartar utbildningen Internationell Design- & Produktutvecklare inom Sport & Funktion på Campus Åre, nu till våren.
Den australiensiska kompressionsspecialisten 2XU har skrivit ett nytt samarbetsavtal för den kommande säsongen med allsvenska toppklubben Malmö FF.
Skoföretaget Merrell har tecknat ett långsiktigt partnerskap med Tough Viking för alla loppen i Norden. Satsningen ingår i Merrells koncept "Nature´s gym".
De stora handelsplatsernas tid är inte helt förbi. När Västsverige storsatsar på ett 39 000 kvadratmeter stort område för shopping i mars finns Team Sportia med i satsningen.
Fair Wear Foundation som arbetar för schysta arbetsförhållanden vid tillverkning av konfektion har flyttat upp Ortovox till sin högsta nivå, "leader". Men stiftelsen tipsar om fler åtgärder för Ortovox arbete.
Svenskt Sportforum korar varje år Årets affärskvinna inom sport och outdoor. I år är det fyra finalister som har chans att vinna titeln. Allt avgörs under årets stora branschkväll den 9 april på Haymarket i Stockholm.
Tensons digitala kampanj "Tenson is looking for mediocre skiers" har hittills lockat drygt 30 000 personer (uppdaterad siffra) att söka. I potten ligger en skidsemester i Idre Fjäll.
Cafés modechef Daniel Lindström råkar vara en hängiven löpare. Nu i februari lanserar han och Björn Borg en limiterad träningskollektion.
Totalt 23 produkter var nominerade i Scandinavian Outdoor Award och norska Devold kammade hem den tyngsta SOG-kategorin under Ispo, för sitt teknologiska underställ i merinoull.
Samarbetet löper under de kommande åren och samtliga funktionärer som hjälper till med tävlingen kommer att bära New Balance kläder med start från i år, 2019.
Helsingfors blir första europeiska stad som kör paketleveranser med hjälp av drönare. De kommer att utföras av Googleföretaget Wing och ska kunna leverera paket upp till 1,5 kilo.
Stadiums egna varumärke SOC fortsätter samarbetet med yoginin Josefine Bengtsson. Den nya kollektionen som lanseras nu i dagarna satsar på hållbarhet och fler färger.
Norska konceptet Bike Fixx kommer till Sverige när den första svenska butiken öppnar våren 2019. Bike Fixx finns i samma koncern som Merida Sverige/Norge och fokus blir att erbjuda ett en modern kombo av cykelförsäljning och service.
ISPO Award 2019 är avgjort och hela åtta priser gick i år till blågula varumärken. Klicka för att se vilka som är 2019 års bästa produkter inom kategorierna Snowsports, Outdoor, Health & Fitness, Teamsport och Urban.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
ISPO Award 2019 avgjort – svenskt guldregn fortsätter
4 kommentarer
Björn: @robban den dealen har inte gått igenom
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!