Intersport satsar 100 miljoner på att skapa större kundnytta

Kundernas allt högre krav har fått Intersport att investera 100 miljoner kronor för att vara rustade för morgondagens allt mer konsumentdrivna handel.

Intersports VD, Marcus Wibergh, summerar 2017 som ett spännande år mitt i en förändring. Branschen är i en stor transformation och tillsammans med bolagets interna omstrukturering blir det dubbel effekt. Företaget står inför sina största utmaningar någonsin och har under året tagit kliv i rätt riktning på flera plan. Omställningen har påverkat lönsamheten men engagemanget och visionen om framtiden på Intersport är fortfarande stark.
Under 2017 har bolaget gjort stora investeringar för att möta marknaden och de krav kunderna ställer idag.

– Vi sporras riktigt ordentligt av kundernas krav, det är för dem vi gör detta. Vi är under en stor omställning, vi har investerat 100 miljoner kronor för att möta deras önskemål och känner att vi har kommit en bra bit på väg. 
Hela sportbranschen är under fortsatt stor prispress vilket påverkar marginalerna. Intersports rörelseresultat före avskrivningar och engångskostnader låg på -12 miljoner kronor och sista raden på -107 miljoner kronor för 2017.

– Vi är inte nöjda med resultatet. Förklaringen ligger i sämre bruttomarginaler, för höga kostnader samt stora engångskostnader för att få företaget på rätt kurs. En stor del engångskostnader hänförs till butiksstängningar som är en konsekvens av ökad e-handel och färre besök till fysiska butiker. Denna utveckling kommer fortlöpa och kvadratmeterhyran för butiker måste justeras till rådande marknadsförutsättningar. Samtidigt har vi en ljus syn på helheten med en försäljningsökning på jämförbara enheter med +3% 2017, säger Marcus Wibergh.