ISPO Award 2019 avgjort – svenskt guldregn fortsätter
4 kommentarer
Björn: @robban den dealen har inte gått igenom
Adidas och Ikea inleder ett samarbete för att lära sig mer om beteenden och livsmönster när det gäller kopplingen mellan sport och boendemiljö.
Möbeljätten Ikea vill lära sig mer om vad folk är intresserade av när det gäller aktiv livsstil och träning, för att eventuellt kunna koppla ihop det med olika boendelösningar. De säger i ett pressmeddelande att de vill stimulera människor att välja bra levnadsmönster och positiva beteenden. Ikea ser boendemiljön som en viktig arena för att skapa sådana goda vanor. Och som ett första steg kommer Adidas å sin sida att lära sig mer om hur folk lever, genom att besöka människor i olika länder som befinner sig i olika livsfaser, i deras hemmiljö.
– Vårt mål är att tillgängliggöra sport till alla. I samarbetet med Ikea kommer vi att titta närmare på varför vissa är mer aktiva än andra, och ha särskilt fokus på unga kvinnor. Vi vill se vilken roll hemmet kan spela i att ta bort barriärer som står i vägen för aktiva träningsupplevelser, säger Adidas designchef Josefin Åberg.
För första gången öppnar Sportamore upp för handel utanför Norden. Första marknad att lanseras blir Frankrike. Sportfack har fått en kommentar av vd Johan Ryding.
Björn Borgs retrokollektion med artisten Robyn har nu börjat rulla ut i butiksnätet. Stadium är den enda sportåterförsäljaren med rätt att sälja kläderna.
Det forsätter hända saker inom en het cykelbransch. SGN Group, den finska ägaren till Sportringen och Team Sportia, lanserar nu Bike Nation, ett koncept som är tänkt att samla koncernens alla butiker som kan erbjuda cykelexpertis med högt ställda krav.
Nordiska Textilakademin nystartar utbildningen Internationell Design- & Produktutvecklare inom Sport & Funktion på Campus Åre, nu till våren.
Den australiensiska kompressionsspecialisten 2XU har skrivit ett nytt samarbetsavtal för den kommande säsongen med allsvenska toppklubben Malmö FF.
Skoföretaget Merrell har tecknat ett långsiktigt partnerskap med Tough Viking för alla loppen i Norden. Satsningen ingår i Merrells koncept "Nature´s gym".
De stora handelsplatsernas tid är inte helt förbi. När Västsverige storsatsar på ett 39 000 kvadratmeter stort område för shopping i mars finns Team Sportia med i satsningen.
Fair Wear Foundation som arbetar för schysta arbetsförhållanden vid tillverkning av konfektion har flyttat upp Ortovox till sin högsta nivå, "leader". Men stiftelsen tipsar om fler åtgärder för Ortovox arbete.
Svenskt Sportforum korar varje år Årets affärskvinna inom sport och outdoor. I år är det fyra finalister som har chans att vinna titeln. Allt avgörs under årets stora branschkväll den 9 april på Haymarket i Stockholm.
Tensons digitala kampanj "Tenson is looking for mediocre skiers" har hittills lockat drygt 30 000 personer (uppdaterad siffra) att söka. I potten ligger en skidsemester i Idre Fjäll.
Cafés modechef Daniel Lindström råkar vara en hängiven löpare. Nu i februari lanserar han och Björn Borg en limiterad träningskollektion.
Totalt 23 produkter var nominerade i Scandinavian Outdoor Award och norska Devold kammade hem den tyngsta SOG-kategorin under Ispo, för sitt teknologiska underställ i merinoull.
Samarbetet löper under de kommande åren och samtliga funktionärer som hjälper till med tävlingen kommer att bära New Balance kläder med start från i år, 2019.
Helsingfors blir första europeiska stad som kör paketleveranser med hjälp av drönare. De kommer att utföras av Googleföretaget Wing och ska kunna leverera paket upp till 1,5 kilo.
Stadiums egna varumärke SOC fortsätter samarbetet med yoginin Josefine Bengtsson. Den nya kollektionen som lanseras nu i dagarna satsar på hållbarhet och fler färger.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
ISPO Award 2019 avgjort – svenskt guldregn fortsätter
4 kommentarer
Björn: @robban den dealen har inte gått igenom
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!
Riktigt kul samarbete! Tack för nyheten!
/Lars från http://ettkrysstva.com