Quiksilver köper Billabong

Amerikanska Boardriders Inc, som bland annat har Quiksilver i varumärkesportföljen, köper konkurrenten australiska Billabong för 2,4 miljarder kronor. Köpet skapar en actionsportgigant med bland annat 630 egna butiker.

Redan i december kunde Sportfack avslöja att jätteaffären var på gång. Nu är det helt klart. Boardriders Inc, som bland annat har Quiksilver i varumärkesportföljen, köper konkurrenten Billabong för 2,4 miljarder kronor. Affären är inte helt oväntad då Boardriders ägare, investmentbolaget Oaktree Capital Management, ägde före köpet 19 procent av Billabong.

Med köpet skapas en actionsportgigant med 7 000 återförsäljare i över 110 länder, e-handelsförsäljning i 35 länder och med över 630 egna fysiska butiker i 28 länder, skriver Boardriders Inc i ett pressmeddelande.

Quiksilver köper Billabong
Boardriders Inc har köpt Billabong för 2,4 miljarder kronor.

Under moderbolaget Boardriders återfinns efter köpet, som väntas gå igenom under första halvåret 2018, varumärken som Quiksilver, Roxy, DC Shoes, Billabong, Element, VonZipper, Xcel, Kustom, Plamers och RVCA.

– Det här är en nystart för vår industri. Med kombinationen av Boardriders och Billabong för vi samman det bästa av två företag och skapar en dynamisk företagskoncern under Boardriders paraply, säger Dave Tanner, vd för Boardriders Inc, i ett pressmeddelande.