Från skärmtid till IRL-upplevelser

Smartphonen blir skämsfaktor istället för statuspryl och butiken förvandlas till upplevelsecenter. Det är två av spaningarna i ICAs senaste framtidsrapport.

Alla vill åt relationerna med kund och ju mer man vet, desto mer skräddarsydda tjänster och produkter kan handlare och tillverkare kunna erbjuda, men hur länge kommer konsumenterna vilja släppa uppgifterna ifrån sig? Inte så länge till, enligt en ny framtidsrapport från ICA.
– År 2030 äger vi vår egen data. Det innebär att konsumenter kommer att välja att ge ifrån sig data till företag de har förtroende för och som är bra på att göra livet bekvämt, säger ICAs framtidsanalytiker Ann-Katrin Tottie, till Dagens Nyheter Ekonomi, som tagit del av rapporten.  
Rapporten bygger på intervjuer med totalt 50 forskare, trendspanare och entreprenörer samt tvåtusen svar från allmänheten.
År 2030 kommer smarttelefonen vara betraktad som en dumtelefon, när alltfler kopplar ihop för mycket skärmtid med mental ohälsa. Istället kommer tekniken bli alltmer osynlig och ingenting vi flashar med eller är stolta över att visa upp. Funktion kommer före ”showoff”. Enligt ICA kommer konsumenterna vilja komma ur den ”digitala bubblan” för att träffa människor på riktigt – där kommer troligen handelsplatsen att fylla en viktig funktion.  
I framtidens butiker kommer, enligt rapporten, allt större fokus handla om upplevelser där kunden själv är en del och interagerar med avsändaren. Kanske tar del av matutbud eller andra upplevelser på plats. Den fysiska butiken och e-handel synkas och går hand i hand.    
En annan spaning är röststyrda hjälpmedel, som redan slagit stort i USA. Amazons system Alexa nämns som ett exempel.
Röststyrd konsumtion var också en av framtidsspaningarna från Copenhagen institute for future studies som föreläste under Ispo Academy-dagarna i Stockholm i april.