Cykelkraft öppnar två fysiska butiker

Sveriges största webbaktör på cykelsidan, Cykelkraft, öppnar två fysiska butiker 2018. På sikt har aktören betydligt större planer.

Cykelkraft nöjer sig inte med att vara en maktfaktor inom webbhandeln. Företagets hittills enda fysiska butik i Täby utanför Stockholm får i år sällskap av ytterligare två butiker, en i Göteborg som blir företagets flagsskeppsbutik och ytterligare en i Stockholm. I Göteborg öppnar man en 800 kvadratmeter stor butik i intensiva Sisjön. I Stockholm är det hektiska Götgatan som under sommaren får en Cykelkraft-butik i en anrik, före detta teaterlokal. Förutom försäljning blir det även cykelverkstad på Götgatan.

Cykelkraft öppnar två fysiska butiker
Cykelkrafts vd Christoffer Tyrefors.

Cykelkrafts vd Christoffer Tyrefors, förklarar valet av butikens läge så här i ett pressmeddelande.

– Vi fortsätter vår satsning framöver för att kunna erbjuda det bredaste och mest prisvärda sortimentet för MTB-cyklisten. Därför har vi under en lång tid letat efter en butik med ett läge nära Hellasgården som är ett av Stockholms mest populära ställen för MTB. Vi vill vara nära cyklisterna för att kunna erbjuda dem vad de behöver, när dem behöver det, säger Christoffer som även berättar att Ibis och Yeti är två nya MTB-varumärken som Cykelkraft numera säljer.

Efter att ha dubblat omsättnignen under flera år, Cykelkraft omsatte 2017 drygt 140 miljoner kronor, vill bolaget nu ta nästa stora kliv. Framtidsplanerna för webbaktören är närmast storslagna. De närmaste åren vill Cykelkraft öppna ett 40-tal butiker runtom i Skandinavien. Sportfack får via e-post kontakt med Cykelkrafts vd och undrar så kalrt hur deras plan för det stora framtidsmålet ser ut. 40 butiker är torts allt ett högt satt mål. 

– I dagsläget klarar vi av att med eget kassaflöde öppna butikerna. Tack vare att vi har en stor digital synlighet blir butikerna kassaflödespositiva ganska snart efter öppning, och tack vare att vi kan använda befintligt varulager (dvs. alla butikers produkter är till salu på nätet, så vi flyttar mer eller mindre bara produkterna från vårt huvudlager till butikerna) är kapitalbindningen låg.

Hur ska ni göra med de fysisk butikerna, tittar ni på en franschiselösning? 

– Vi tror inte att franchise är vägen framåt för just oss, utan vi vill ha full kontroll över butikerna och vi ser tydligt att franchise för all del har några väldigt goda egenskaper, men också några begränsningar som skulle vara förödande för oss som ehandelsbolag, säger Christoffer och fortsätter.

– Efter Sisjön och Götgatan är planen att öppna i Bromma nästa vår. Sedan har vi ett par till på gång. Vi har en ganska opportunistisk inställning kring öppningstakten, hittar vi nya lägen som vi tycker passar vår strategi kommer vi att öppna, men vi har inte en fastslagen siffra för hur många butiker som kommer att öppnas per år, avslutar Christoffer Tyrefors.