1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
We are spin dye-gänget tar emot pris för Årets miljömärke på Scandic Continental. Foto: Tomas Sangheim
För alla er som missade Gear of the year-utnämningarna nyligen på Ispo Academy-dagarna i Stockholm så vill vi gärna ge vinnarna lite extra uppmärksamhet i en kort sammanfattning. Det är de värda.
Årets produkt – Crescent Elina, aldrig tidigare har en ny sorts produkt hyllats så av både användare och politiker som elcykeln.
Årets varumärke – Giro, som med både stil och funktion samt en avslappnad marknadsföring har tagit oss med storm.
Årets svenska varumärke – Fjällräven, kombinerar ett gediget arv med kunskap och nyfikenhet. Dessutom älskas de av både gamla som unga.
Årets innovation – Burton step on, ibland kommer det fram produkter som förändrar allt. Att klicka i istället för att sitta ner vinner varje dag i veckan i backen.
Årets nykomling – On Running, ett litet företag som med en stor idé, en revolutionerande löparsko, slår de stora företagens små idéer.
Årets miljömärke – We are spin dye, alltfler företag vill använda Spin dyes trådlösning i sina kläder, genom att färga tråden istället för tyget vinner miljön, och vi själva, massor.
För bilder och motiveringar i sin helhet finns alla vinnarna publicerade i senaste Sportfack, nr 4, som finns ute nu i dagarna.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen