6 kommentarer
Nicko: Stadium har väl i flera år bevisat att de är föränderliga och inte rädda att både ge sig in på nya marknader och modet att kliva av när det inte funkar. Resultatmässigt överlägsna alla andra aktörer...
Träningsresor och aktiv semester. Det är två av årets hetaste trender enligt den SIFO-undersökning som genomförts på uppdrag av Resia för att kartlägga svenskarnas respuls 2018.
Numera reser vi inte utomlands för att åka taxi mellan ostronbarerna eller ligga och slösurfa på hotellrummet. I dag väljer många aktiva resenärer att kombinera trenderna i europeiska storstäder som Berlin och Prag med både pulshöjande träning och må bra-träning.
– Att upptäcka en stad till fots eller med cykel är inget nytt. Men att delta i en sightseeingtur där man mysjoggar mellan sevärdheterna, kör yoga i en gammal kyrka eller att kitesurfa på ett gammalt flygfält med anor från början av förra seklet känns nytt och som något att minnas, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.
SIFO-undersökningen visar också att svenskarna törstar efter att upptäcka städer på ett annat sätt än tidigare. Vi vill hellre upptäcka en stad från cykelsadeln istället för att sitta på en buss. Och många vill börja dagen med ett träningspass på hotellets gym, men vill samtidigt kunna unna sig god mat och dryck på kvällen.
Några städer som ligger i framkant och som passar utmärkt för en aktiv storstadssemester är till exempel Berlin, Prag och New York.
I våras gjorde Haglöfs sovsäckar av spillmaterial, nu går man vidare med sitt leftover-projekt och har tagit fram mockasiner i olika färger, som kommer finnas i en begränsad upplaga.
Samarbete med ytterligare ett högprofilerat sportmodevarumärke och en omsättningsökning med 40 procent 2019. Det händer mycket framöver hos det svenska fashiontechbolaget We Are Spindye.
Löparskor gjorda på bönfibrer, eucalyptus och alger. Ett tidigt Aprilskämt? Inte alls. Det är vad Forever Floatride Energy GROW består av, Reeboks första helt växtbaserade löparsko.
Nike släpper sin första innebandyklubba någonsin, tillsammans med Zonefloorball. Samarbetet har fokus både på produktdesign och jämställdhet.
Nordiska e-handlaren Outnorth går in som huvudsponsor till Egmonts och Utemagasinets festival Utehelg, som hålls i vår på Värmdö, utanför Stockholm.
Det händer massor av spännande saker på vallafronten just nu. Finska Vauhti har ersatt fluorämnena med en helt egen tillsatsblandning och tyska Holmenkol blir först ut med Svanenmärkning.
Kang ski poles har gjort sig kända för sina alpina skidstavar i material som bambu och lin. Lagom till årets säsong har de även tagit fram en teleskopstav, i aluminium.
Med start i början av 2020 inleder Björn Borg ett globalt samarbete med skådespelaren Joel Kinnaman. Samarbetet är tänkt att rulla på lång sikt i såväl köpta som egna kanaler.
Tommy Hilfiger gör gemensam sak med Rossignol och skapar en premium-vinterkollektion för skidåkning och vintersport. Det är tredje gången gillt för samarbetsprojektet.
Craft inleder ett nära samarbete med den klassiska fotbollsklubben Trelleborgs FF. Efter några år i Superettan satsar den skånska föreningen hårt på att tillsammans med Craft återigen ta sig tillbaka till Allsvenskan.
I samband med Black Friday så sjösätter svenska Isbjörn en uthyrningstjänst för sin klädkollektion för barn och unga i åldern 0-16 år.
Svenska Bagheera har fördjupat sitt samarbete med ett av Sveriges just nu mest framgångsrikaste landslag. Från 2020 fram till 2022 tävlar orienteringslandslagen i kläder från Bagheera.
Innan årsskiftet stänger Stadium sina två butiker i Hamburg. Och den tredje Tysklandsbutiken stänger när hyresavtalet har löpt ut.
Adidas och Nike får se upp. Bakom de två giganterna inom sponsring av professionella fotbollslag jagar en Puma. Det nya miljardavtalet mellan Puma och Bundesliga-laget Borussia Dortmund varar dessutom i hela åtta år.
Intersport har inte rekryterat klart. Elin Johansson, expert på retailsäkerhet, ansluter i januari 2020 när kedjan skapar nya tjänsten säkerhetsexpert. Elin ska bland mycket fokusera på att göra Intersports e-handel säker.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
6 kommentarer
Nicko: Stadium har väl i flera år bevisat att de är föränderliga och inte rädda att både ge sig in på nya marknader och modet att kliva av när det inte funkar. Resultatmässigt överlägsna alla andra aktörer...
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!
Shit vad jobbbigt!Får se till att undvika Berlin, Prag och NY och fortsätta nere i Marbella. Där funkar fortfarande cigarrer och cognac fint.