Ledare: Tack och hej då

Ledare: Tack och hej då

Efter 18 år och 13 044 sidor är det dags för mig att säga tack och hej då till Sportfack. Det har på riktigt varit ett nöje och privilegium att fått jobba med Sportfack och alla sköna människor i sportbranschen.

Publicerad

Jag skulle kunna vara politiskt korrekt och säga att ni alla har varit lika viktiga för mig, och på ett sätt stämmer det, men det finns några som har betytt lite mer och som jag vill rikta ett extra stort tack till.

Jag börjar med de som jag har gjort Sportfack tillsammans med. Tack Bosse och Marion Areng för att ni tog in mig som frilansare i Sportfacks allra första utgåva i december 1992. Några år senare fick jag sommarvik hos er och fick skriva om triathlon och annat som jag inte hade en aning om.

Senare blev det fast anställning, ni gjorde mig till chefredaktör och såg till att Sportfack såldes till ett bra förlag när ni hade satt produkten. Ni gav mig den bästa tidningsskolan, och jag hoppas att ni tycker att jag har förvaltat er tidningsidé väl. Jag har i varje fall försökt att behålla er ursprungsidé, för den var helt rätt redan från början.

Tack Magnus Reithner för att du alltid sett till att Sportfack varit den redaktion på förlaget som har haft roligast, och för att du är en så underbart engagerad och duktig person. Det har varit en sann ära att få jobba med dig.

Tack Mattias Björklundför att du alltid pushat mig och tidningen till att bli bättre. Du är en jobbig jävel på det bästa av alla sätt, min bästa rekrytering någonsin. Tack Linnéa Wiberg Malmborg för att jag kunde övertala dig att börja på Sportfack, du är en riktig stjärna.

Tack Thomas Sedin, Oskar Olsson och Madeleine Philip för att jag fått jobba med er, ni är de tre bästa annonssäljarna i hela tidningsbranschen. Engagerade, uthålliga och positiva. Tack Pelle Jansson, Fredrik Kihlman och Linus Areng – att en liten tidning som Sportfack kunde locka tre så grymma formgivare är för mig en gåta. Och min lycka.

Över till de i sportbranschen som har betytt lite mer. Den här listan kan göras hur lång som helst och den kommer inte i någon rangordning. Jag kör i den ordning som namnen dyker upp i mitt huvud.

Tack Crilla Lidgren på Amer Sport för de bästa av snacken, ingen annan har sådan koll på branschen som du. Tack Claes Forsberg på Svenskt Sportforum för att du är den trevligaste person jag har träffat. Jag hoppas att branschen förstår vilken pärla du är och att den lyssnar på dig.

Tack Ulf, Bobo och Karl Eklöf på Stadium för att ni alltid haft tid för mig och för att ni på ett lysande sätt visat vägen för resten av sportbranschen. Ni spelar i en egen liga enligt mig. 

Tack Martin Axelhed på Fjällräven för ett skönt samtal på Kungsleden, du är en av de mest insatta personer jag träffat och jag blir så peppad av dina idéer. Tack Christiane Dolva, också på Fjällräven, det är personer som du som med kunskap som vapen kommer rädda den här världen.

Tack Janicke Blomsnes på XXL för att du visar vägen för alla andra tjejer i sportbranschen och för att du alltid ställt upp på intervjuer. Detsamma gäller din företrädare Marcus Wibergh som alltid var öppen, mer öppen än han behövde, mot oss.

Tack Peter Engström på Scandtrade och Johan Andersen på JO Sport för ert lugn och lättsamma sätt. Är det säkert att ni inte är bröder? Tack Niclas Olofsson på MyPakage för din nyfikenhet och för din förmåga att alltid hitta nya succéer. Tack Patrik Lundin på Frontflip ochNiclas Glavell på Burton för allt ni gör för snowboard. Fortsätt kämpa, ni behövs för att snowboard ska växa.

Tack Jörgen Lindman på Scott och Johan Stjerna på Sportmanship för all er kunskap. Av alla tusentals produktpresentationer jag fått under åren har era alltid varit de bästa. Tack Martin Kössler för din vilja att alltid hjälpa mig och andra att bli bättre. Hela sportbranschen borde tacka dig för det du gör. 

Tack Mats Hedlund på Dormy för att du alltid haft tid för Sportfack och delat med dig av era planer. Och för att ni med Dormy visar alla andra att det går att komma hur långt som helst. Tack Henrik Bungepå Björn Borg för att du aldrig sitter still, ingen bubblar som du och dina bubblor smittar av sig. 

Tack Christian Nilssonpå Galvin Green för att ni aldrig kompromissar – fler borde välja den vägen. Tack Magnus Berggrenpå 8848 Altitude för all stil som du skänkt sportbranschen. I mina ögon är du den bästa designern i hela branschen.

Tack Stefan Ytterborn på Cake för att du gör saker och ting ordentligt. Vi har inte tid med halvdana projekt. Och Poc och Cake är så långt ifrån halvdant man kan komma.

Tack Johan Ronnestam för att Sportfack fick ha dig som sin digitala guru, och för din syn på hur livet ska levas – du är ett personligt föredöme för mig. 

Och tack Magnus Wilson-Nilsson för att du är den skönaste och gladaste schnubben i hela sportbranschen. Ska jag välja ut en person som symboliserar all den glädje och passion som gör sportbranschen så unik, så får det bli du Magnus.

Till sist tack till min familj – My, Mac och Moa för att ni inte gnällt när jag varit iväg på mässor eller tagit med mig jobbet hem. Utan er hade Sportfack inte varit en tidning som jag kunde vara så stolt över.

Nu säger jag tack och hej då, och lämnar över Sportfack till Nicolas Jändel. Han kommer att ta hand om Sportfack på ett utmärkt sätt.

 

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Digital teknik tar Stadium in i framtiden

13 kommentarer

Lars-åke: Jag jobbar med IT och programmering. Kanske därför som jag är på min vakt mot att lämna ifrån mig allt för mycket personlig data. Använder inte Facebook heller! Men min telefon är förstås spårbar som...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Tema Löpning

  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842