North face tar ställning

Med initiativet Move Mountains vill North face slå ett slag för en mer jämlik outdoorvärld. Svenska extremskidåkaren Evelina Nilsson är en av de som frontar kampanjen.

Svenska idrottsmän har en genomsnittlig inkomst som ligger 72 gånger högre än svenska idrottskvinnors. Det är ett faktum som North face tar fasta på i sin nya kampanj Move Mountains. De har själva valt att ha 50-50 män-kvinnor i all marknadsföring framöver och de har även inlett ett arbete med att utjämna löneskillnaderna mellan män och kvinnor i sitt eget atlet-stall. Förhoppningen är att sätta lampan på jämlikhetsfrågan och att få fler företag att följa efter.
Hörnstenen i Move Mountains-projektet är en digital plattform som ska samla och sprida berättelser om kvinnliga atleter i världen som utmanar normer och gränser för vad som är möjligt. North face, som under årtionden har sponsrat kvinnliga atleter, vill att fler kvinnor ska representera outdoorvärlden och därigenom inspirera nya, kommande generationer av kvinnliga äventyrare. Flera svenska kvinnor finns med, bland andra extremskidåkaren Evelina Nilsson, som är mycket positiv till ställningstagandet.
– Jag vill fokusera på att sprida glädje och låta naturen inspirera mig och andra till nya äventyr. I backen är vi alla lika, men inte i samhället i stort, vilket The North Face initiativ kan bidra till att förändra, säger Evelina Nilsson.
Inom ramen för projektet lyfts ett flertal svenska kvinnliga äventyrare fram tillsammans med internationella stjärnor, som alpinisten Hilaree Nelson, klättrarna Ashima Shiraishi och Margo Hayes, samt ultralöparen Fernanda Maciel.