1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
XXL har inga planer på att bromsa sin tillväxt. Snart öppnar de sin första butik i Malmö och platsen blir den stora gallerian Emporia.
XXL har idag 26 butiker i Sverige. Ihop med sina 33 butiker i Norge, 15 i Finland, 3 i Österrike och e-handel i samtliga dessa länder plus Danmark omsätter de 8,7 miljarder kronor vilket gör dem till Nordens största sportkedja.
Butiken i Malmö ska bli på 4 000 kvadratmeter och platsen är det stora köpcentrat Emporia strax utanför Malmö. Exakt datum för öppnandet är inte klart, XXL säger bara att det kommer att ske inom tre år. Det hänger säkert ihop med att ytor ska bli lediga i köpcentrat, men avtalet är skrivet och planeringen pågår för fullt.
– Vi är mycket glada, stolta och inte minst förväntansfulla då vi länge har tittat på Malmö som marknad, säger Johan Ljung som är operativ chef för XXL i Sverige. Nu har vi funnit en yta som möter alla våra förväntningar och där vi ser ännu en succé framför oss. XXL växer och mår väldigt bra, och en sådan här öppning helt rätt för oss i framtiden.
När butiken öppna kommer den att ha en fullt ut utvecklad omniupplevelse som knyter ihop den fysiska butiken med XXL:s e-handel. De flesta av XXL:s butiker ligger i externa köpcenter, men de har redan en butik i gallerian Heron City i Kungens Kurva samt citybutiken på Hamngatan i Stockholm. Så de vet att deras koncept funkar även i gallerior.
I slutet av 2020 blev det klart att nya konfektionsvarumärket Huski Wear klär upp det svenska skicrosslandslaget. Och nu står det klart att varumärket Giro ser till att samma skicrosslandslag får goggles och hjälmar.
Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.
Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.
För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.
Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!
Ha ha ja herre djävlar...
Äntligen! Så länge jag har väntat på att XXL ska öppna i Malmö. De övriga sportbutikerna är rätt kassa i jämförelse...
XXL utklassar Intersport i allt. Äntligen får vi dem till Malmö! Känns som att Intersport kommer få det tufft att överleva, de ligger flera år efter i utveckling jämfört med XXL och Stadium, känns som de lever kvar på 80-90-talet.
Äntligen, inte en dag för tidigt. Stadium känns mer som en klädbutik i jämföresle. Vi har handlat elcykel och vanlig cykel från deras eget märke med superkvalitet och övriga varor finns det från massor av olika ledande tillverkare.