När ett grymt namn blir ett hinder

Kan ett namn vara så bra att det blir ett hinder? Ja, i fallet MyPakage var namnet till början en dörröppnare, men när märket växte stängdes istället dörrar.

Vi har berättat ett par gånger om kalsongmärket MyPakage, men nu är det slut med det. Märket byter nämligen namn till BN3TH, uttalas beneath, och anledningen är otroligt nog att det har gått för bra för MyPakage.

– Till en början var namnet MyPakage en stor tillgång, berättar Niclas Olofsson som tillsammans med David Cederqvist lanserat märket i Sverige. De första fansen gillade det kaxiga namnet som verkligen berättade vad produkten handlade om. Men när märket växte och spreds bredare kom också kommentarer om att namnet var opassande. Flera stora kedjor i USA sa att de verkligen gillade kalsongerna, men att det var omöjligt att sälja ett varumärke med det namnet i deras butiker. Det funkade inte heller att göra T-shirts där det stod MyPakage över bröstet.

– Det stora problemet var dock att namnet MyPakage begränsade målgruppen till enbart män, fyller David i. Vi har många kvinnor som köper MyPakage till sina män, men det skulle inte funka med det namnet på underkläder för kvinnor.

Så, grundarna stod inför valet att fortsätta med namnet som hade byggt varumärket, och insikten att det begränsade tillväxten, och att byta namn för att kunna nå ut till fler. De bestämde sig för att börja om med ett helt nytt varumärke, men behålla namnet MyPakage för själva konstruktionen med påsen för ”paketet”.

Framgången med MyPakage hade uppmärksammats av många, och de lyckades rekrytera Jim Bailey som ny försäljningschef. Han hade tidigare jobbat med blanda andra Merrell och Red Bull, och han insåg potentialen i produkten om de kunde lyfta marknadsföringen några snäpp. Jim hade kontakter med reklambyrån Sid Lee som är en av de credigaste i USA med kunder som Facebook, Coca Cola, Adidas och Samsung, och han bokade ett möte med dem.

När ett grymt namn blir ett hinder
David Cederqvist och Niclas Olofsson tillsammans med BN3TH:s försäljningschef Jim Bailey.

Sid Lee jobbar normalt sett inte med så små märken som MyPakage men när killarna på MyPakage frågade om de ville hjälpa dem att bygga ett helt nytt varumärke, och att de skulle få helt fria händer att göra vad de ville med märket så nappade de. De gav Brian Schmitt uppdraget, en kille som bland annat var med och utformade Apple Watch. Ni hör, det är de tyngsta namnen inom design och marknadsföring som jobbat med att skapa BN3TH.

– Från och med nu heter märket BN3TH, säger David. Effekten i USA har varit omedelbar med helt nya konton och en stor ökning av försäljningen. Vi känner av detsamma då vi har pratat med återförsäljare här i Sverige, de ser en mycket större potential med ett varumärke som är mer nedtonat.

– Vi har ju vetat om namnbytet ett tag, och trots att försäljningen skenade i höstas så bromsade vi, för vi förstod att det skulle vara bättre att gasa när det nya namnet skulle lanseras. En rolig grej är att BN3TH trots allt är lite kaxigt utan att folk ser det. Vänd på loggan  och 3:an ser ut som en pung…

Så, själva idén med påsen för paketet är kvar, men namnet är nytt. BN3TH är mer än plattform, MyPakage var mer en produkt.

– Vi har ett extremt bra slagläge nu, säger Niclas. Kunderna älska vår produkt, vi har många nya återfösrsäljare som vill sälja våra produkter och vi har en helt annan uppbackning från USA nu när BN3TH ska lanseras. Vi ökar dessutom gramvikten i materialet ett snäpp för att höja kvaliteten. Nu ska vi lansera BN3TH stenhårt i Sverige.