Ledare: Det är dags att välja väg

Det sägs att världen inte är svart eller vit. Men det gråa mellan­läget är inte mycket att sträva mot. Jag tycker mig se allt fler tecken på att företag bestämmer sig för att välja sida. Att de inte vill gå den gråa vägen längre.

 

Som att Adidas sålde Taylormade för att fokusera på det de har i sin själ – skor och kläder. Som att Nike meddelade att de inom några år bara kommer att jobba med 40 konton i hela USA för att fokusera på deras bästa och viktigaste kanaler. Eller som att Fjällräven precis har meddelat att de säger upp sitt avtal med Intersport för att istället fokusera på rena outdoorbutiker.

Jag tycker att det här är en bra utveckling. Och egentligen är det inget nytt. För de gamla talesätten säger att ”Du ska gräva där du står” och ”Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket”.

Jag tror att det är bra att fokusera på det du är riktigt bra på. Jag läste en gång en ledarskapsbok som gick ut på att utveckla allas styrkor istället för att rätta till deras svagheter. En grupp blir mycket bättre av olika specialister än om den består av lika många som är medelmåttiga på allt. Jag tror att det stämmer.

Så ta och fundera på vad som är era styrkor. I butiken eller om du jobbar på leverantörssidan.

Marknadsförare brukar säga att det är mycket bättra att prata om Varför än att prata om Vad eller Hur. Med det menas att konsumenterna hellre vill ha en vision om varför varumärket eller produkten finns, än att de vill veta alla tekniska detaljer.

Tesla säljer bilar eftersom bolaget har en vision om transporter med noll utsläpp.Visst är bilarna bra, men hypen kommer från deras vision. Samma sak med Apple som först och främst vill förändra världen och därefter sälja produkter.

Så fundera på vilka varumärken som har ett varför. Fundera på vilka varumärken eller segment som du står bakom, och fördjupa därefter jobbet med dem.

Det kan vara dina största varumärken eller produkter, men det kan lika gärna vara något nytt som står för framtiden.

Det är dags att välja väg.