Team Sportia vill få oss att träna utomhus

Det är inget fel på att träna inomhus. Men det är mycket smartare att göra det utomhus. Det är kärnan i Team Sportias nya kampanj. Den franchisebaserade kedjan rullar ut budskapet under våren.


Team Sportia vill få oss att träna utomhus
Lars Palmqren

– Konceptet har jobbats fram tillsammans med strategibyrån Falck och Co som har gjort en grundlig analys av Team Sportia. Att satsa på utomhusträning är naturligt för oss eftersom det är här vi är som störst och det är där vi ser störst möjligheter i framtiden. Detta är sedan tidigare en naturlig del för oss  på Team Sportia men nu har paketerar vi det på ett tydligare sätt, säger Lars Palmgren, VD på Team Sportia.

– Vi tror också att alla kan relatera till konceptet. Hälsa är verkligen på tapeten i dag eftersom vi blivit mer stillasittanden och stress är en del i de flestas vardag.

Kampanjen vilar faktiskt på vetenskaplig grund: Den tar avstamp i den forskning som pekar på att man sänker stresshormonet och stärker immunförsvaret med utomhusträning. Utomhusvistelse ger och bättre nattsömn och i dagens stressade samhälle är träning viktigt för allt fler.

– Utomhusträning har egentligen legat i Team Sportias DNA från början, dock har vi inte paketerat det på ett tydligt sätt mot våra kunder som vi gör nu med It’s better outside. Detta är ett koncept som vi alla kan relatera till och samlas kring. Tanken är att naturen inte har några begränsningar. Den finns där för alla, året om, säger Lars Palmgren.

– Naturen är också gratis och kräver inget medlemskap utan här kan man använda naturen som redskap. Sedan är det ju också enligt min mening mycket roligare att träna utomhus då man kan upptäcka nya saker i omgivningen och naturen på ett helt annat sätt.

Team Sportia, som ägs av finska SGN Group tillsammans med lokala butiksägare i samverkan, har under det senaste året arbetat aktivt och intensivt med en ompositionering på marknaden. Man vill stärka både kundlöftet och varumärket. I Sverige finns ett 80-tal butiker som besöks av nära 8 miljoner människor per år.

Samtidigt med positionsförändringen inleder Team Sportia ett fördjupat samarbete med ett antal starka, noga utvalda, leverantörer/varumärken. Tanken är att långsiktiga samarbeten ska ge starkare erbjudanden till konsument.

– Vi vill vara ett kunskapsnav som inspirerar, utbildar och utrusta den växande skaran av människor som vill träna och utöva sin sport och fritidsaktiviteter utomhus, året runt. Vi gör både stor central och lokal investering i denna kampanjen tillsammans med några av våra viktigaste leverantörer som vi nu fördjupar vårat arbete med. Vi är en frachisebaserad kedja vilket ger oss fördelen i att vi kan vara lokala och anpassa oss efter kundernas behov på respektive ort. It’s better outside  är ett koncept som fungerar oavsett var du befinner dig i landet och är därför lätt för våra butiker att applicera på det som är mest aktuellt för dem just där och då.

– Lokal anpassning kommer att fortsätta vara viktigt för oss och vi ser en stor styrka i våra fysiska butiker som vi vill satsa på framåt. Där har vi ett stort värde i vår kunskap och förmåga till personlig service, säger Lars Palmgren.

Team Sportias inriktning går också bra ihop med den fortsatta sponsringen av En Svensk Klassiker.

– Vår position stämmer bra med vilka vi är, säger Lars Palmgren. Vi är sportnördar som vill ge kunden bättre träning genom att vara aktiva utomhus. Det gäller var du än är i livet.

Ni riskerar inte att trampa inbitna ”gymråttor” på tårna nu?

– Idag ser vi en trend i att allt fler gym flyttar utomhus och fler och fler av utomhusgym ploppar upp runt om i landet. Vi tycker självklart att all träning är bra, även gymträning inomhus, men att ge sig ut i naturen och träna utomhus ger mer hälsofördelar än att träna inne. Vi hoppas och tror därför att vi  med det här konceptet kan inspirerar fler att träna ute snarare än att trampa dem på tårna.