Karin Plonaitis ska förnya Tenson

Karin Plonaitis ska förnya Tenson

Karin Plonaitis är ny Brand Manager för Tenson. Hennes uppdrag är att förnya Tenson, och hon har en tydlig plan för hur det ska gå till.

Publicerad

Karin Plonaitis har en lång bakgrund inom mode, senast som vd för Panos Emporio. Hon tillträdde som ny Brand Manager för Tenson i juli förra året, och hon har ägnat första halvåret åt att ta reda på vad Tenson står idag, vilka styrkorna är och vad varumärket ska stå för i morgon.

– Jag kommer in i ett väldigt spännande skede, säger Karin när Sportfack träffar henne på Ispo. Tenson har en ny ägare som verkligen vill satsa, hela sporthandeln är i förändring och konsumenterna har hur mycket som helst att välja bland. Tenson har farit ett försäljningsdrivet företag, men mitt uppdrag är att det ska bli mer produkt- och konsumentdrivet. Vi ska veta vad kunderna vill ha för produkter och ta fram just dessa. Inte ta fram produkter och sedan försöka få kunderna att köpa dessa.

Tenson grundades 1951 och det är ett arv som Karin tänker vårda. Tensons inriktning mot skidkläder som huvudsegment kommer också att ligga kvar. Förändringen kommer istället vara hur kläderna ser ut och hur Tenson som varumärke ska uppfattas.

– Skidkollektionen ska alltid vara vårt huvudfokus, men kollektionen ska bli bredare både till stil och prisnivå, säger Karin. Tenson har alltid varit bra på mellanpris, nu ska vi utveckla fler topprodukter för att nå fler kunder. Vi ska även utveckla vår lifestylekollektion så att den blir bredare, men också så att den kan mixas med våra funktionsplagg.

Karin tar med oss på en rundvandring i montern och visar det senare, exempelvis att en hoodie med retrologga funkar ihop med en parkas. Men den genomgående stilen är avskalad i nedtonade färger, och allt andas mer premium än tidigare årgångar av Tenson.

– Det är så vi vill att vi ska uppfattas, säger Karin. Vi vill ha mer alpkänsla i våra kläder. Mer premium. Samtidigt vill vi vara ett lekfullt varumärke där det funkar att mixa plagg från olika delar av kollektionen. Och du ska gilla vårt varumärke även om du inte åker skidor, och för att nå dit måste vi få in mer mode i plaggen.

I kollektionen som visas på Ispo – höst/vinter 2018 – syns redan spår av Karins tankar om Tensons framtid. Det är som sagt mer premium i stilen, men där finns också flera crossover-plagg som ska funka både i skidbacken och i stan. Som en längre rock i funktionsmaterial.

– Till sommaren 2019 kommer vi att ha ännu fler plagg som ska ha flera användningsområden, säger Karin. Det blir mer active sportswear än ren lifestyle. Urbana plagg med så mycket funktion att de kan användas till flera olika aktiviteter. En annan del i vår förändringsplan är att föryngra oss. Idag är vår kund 40+, och den åldern vill vi sänka med kanske tio år. Vi kommer också att satsa mer på tillbehör som skor, kepsar, goggles och hjälmar. De ska inte längre ses som sidoprodukter, utan få lika mycket uppmärksamhet som våra kläder.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Adidas gjorde starkt Q2

8 kommentarer

Tror på sport!: Bra Mattias! Jag tycker om din ärlighet, det kommer man långt med! Ni gör ett bra jobb, jag ser fram emot att du / ni kommenterar ert senaste reportage om Intersport, läs alla kommentarer, och ge er...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Tema Löpning

  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842