1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Karin Plonaitis är ny Brand Manager för Tenson. Hennes uppdrag är att förnya Tenson, och hon har en tydlig plan för hur det ska gå till.
Karin Plonaitis har en lång bakgrund inom mode, senast som vd för Panos Emporio. Hon tillträdde som ny Brand Manager för Tenson i juli förra året, och hon har ägnat första halvåret åt att ta reda på vad Tenson står idag, vilka styrkorna är och vad varumärket ska stå för i morgon.
– Jag kommer in i ett väldigt spännande skede, säger Karin när Sportfack träffar henne på Ispo. Tenson har en ny ägare som verkligen vill satsa, hela sporthandeln är i förändring och konsumenterna har hur mycket som helst att välja bland. Tenson har farit ett försäljningsdrivet företag, men mitt uppdrag är att det ska bli mer produkt- och konsumentdrivet. Vi ska veta vad kunderna vill ha för produkter och ta fram just dessa. Inte ta fram produkter och sedan försöka få kunderna att köpa dessa.
Tenson grundades 1951 och det är ett arv som Karin tänker vårda. Tensons inriktning mot skidkläder som huvudsegment kommer också att ligga kvar. Förändringen kommer istället vara hur kläderna ser ut och hur Tenson som varumärke ska uppfattas.
– Skidkollektionen ska alltid vara vårt huvudfokus, men kollektionen ska bli bredare både till stil och prisnivå, säger Karin. Tenson har alltid varit bra på mellanpris, nu ska vi utveckla fler topprodukter för att nå fler kunder. Vi ska även utveckla vår lifestylekollektion så att den blir bredare, men också så att den kan mixas med våra funktionsplagg.
Karin tar med oss på en rundvandring i montern och visar det senare, exempelvis att en hoodie med retrologga funkar ihop med en parkas. Men den genomgående stilen är avskalad i nedtonade färger, och allt andas mer premium än tidigare årgångar av Tenson.
– Det är så vi vill att vi ska uppfattas, säger Karin. Vi vill ha mer alpkänsla i våra kläder. Mer premium. Samtidigt vill vi vara ett lekfullt varumärke där det funkar att mixa plagg från olika delar av kollektionen. Och du ska gilla vårt varumärke även om du inte åker skidor, och för att nå dit måste vi få in mer mode i plaggen.
I kollektionen som visas på Ispo – höst/vinter 2018 – syns redan spår av Karins tankar om Tensons framtid. Det är som sagt mer premium i stilen, men där finns också flera crossover-plagg som ska funka både i skidbacken och i stan. Som en längre rock i funktionsmaterial.
– Till sommaren 2019 kommer vi att ha ännu fler plagg som ska ha flera användningsområden, säger Karin. Det blir mer active sportswear än ren lifestyle. Urbana plagg med så mycket funktion att de kan användas till flera olika aktiviteter. En annan del i vår förändringsplan är att föryngra oss. Idag är vår kund 40+, och den åldern vill vi sänka med kanske tio år. Vi kommer också att satsa mer på tillbehör som skor, kepsar, goggles och hjälmar. De ska inte längre ses som sidoprodukter, utan få lika mycket uppmärksamhet som våra kläder.
I slutet av 2020 blev det klart att nya konfektionsvarumärket Huski Wear klär upp det svenska skicrosslandslaget. Och nu står det klart att varumärket Giro ser till att samma skicrosslandslag får goggles och hjälmar.
Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.
Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.
För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.
Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!