Aclima ska vara experten på ull

Aclima har jobbat med ull sedan starten 1939. När allt fler märken också satsar på ull vill Aclima lyfta fram att det är de som är experterna.


Aclima ska vara experten på ull
WoolNet är Aclimas mest sålda produkt.

Ull är ett fantastiskt material med egenskaper som att det värmer även när det är fuktigt, det tar på ett naturligt sätt bort odör och det är bra för miljön. Men ull är också ett komplicerat material med olika kvaliteter och bitvis ifrågasatta produktionsmetoder.

Intresset för kläder i ull har ökat kraftigt de senaste tio åren, och Aclima har vuxit med trenden och omsätter nu över 100 miljoner kronor. Men med ökat intresse kommer också ökad konkurrens, och därför har Aclima bestämt sig för att ta rollen som den stora ullexperten i branschen. I montern på Ispo visade de upp alla stegen för att ta nyklippt ull till att bli det mjuka och sköna material som sitter i ett underställ.

– Alla våra plagg har ull i sig, och vi har jobbat med ull i snart 80 år, säger Ole Magnus Halvorsen, marknadschef på Aclima. Vi har en enorm kunskap om ull, och den ska vi berätta om för konsumenterna så att vi tar platsen som den stora ullexperten i branschen.

Ull är ett bra material eftersom det är ett förnybart material – ullen växer ju ut igen när den klippts av fåret. Men det är inte helt lätt att få fram bra ull.

– För oss handlar det både om rätt kvalitet och att fåren behandlas väl, säger Lars E Johansen som är försäljningschef och tredje generationen i ägarefamiljen. Vi har skrivit långa avtal med fårfarmare som kan leverera den ullkvalitet vi kräver och som har en sund djurskötsel. Jag tror dessutom att efterfrågan på ull kommer att öka ytterligare efter debatten om mikroplasterna som lossnar från syntetplagg och hamnar i vattnet.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Aclima AB

    Aclima AB säljer och marknadsför det prisvinnande varumärket Aclima – Högkvalitativa mellanlagerplagg, underställ, strumpor, mössor och handskar i merinoull. Direktleverans från egen fabrik och lager.