Tretorns gröna och urbana väg

Urban stil och nya material ska ta Tretorn in i framtiden

Tretorns gröna och urbana väg

Tretorn hade bestämt sig för att bli ett mer urbant företag.  Lite av bara farten blev de dessutom ett riktigt grönt varumärke som vill ännu mer.

Publicerad

Fredrik Ekström

När jag träffade Fredrik Ekström för 1,5 år sedan handlade samtalet om Tretorns nya ägare och satsning mot att bli mer urbant och lite yngre. Lite vid sidan om nämndes att de hade ett projekt ihop med Naturkompaniet där de tillverkat ett begränsat antal jackor av överblivna spillbitar.

– Left Over Project blev en mycket större framgång än vi hoppats på, berättar Fredrik Ekström, marknads- och kommunikationschef på Tretorn. Alla jackorna sålde slut på elva dagar och media uppmärksammade plaggen stort. Personalen på Tretorn var mycket stolta, så när vi presenterade nästa gröna projekt där vi ville göra jackor tillverkade av återvunnen nylon från gamla fiskenät var hela organisationen med direkt. Vi är evigt tacksamma gentemot Naturkompaniet som trodde på vårt första projekt, och som sedan stöttat oss när vi velat göra ännu mer.

Spöknätsjackorna blev samma succé som Left Over Project, och i media uppmärksammades de ännu mer. Kronan på verket var när jackorna ställdes ut på FN högkvarteret i New York under öppningen av World Ocean Conference som en förebild från företagsvärlden.

Nästa gröna projekt går under namnet Bio Project. Trots att produkterna kommer ut i juni är det slutliga namnet inte spikat, men Bio säger ganska bra vad det handlar om.

– Tanken var att tillverka kläder under begreppet "Från jord till jord", säger Fredrik. Visst är det bra att ta hand om kringdrivande fiskenät och göra kläder av plasterna, men ännu bättre är ju att göra kläder som inte alls kommer från fossila produkter. Så vi tittade på växtbaserade fibrer, och landade i det som kallas för Poly Lactic Acid och som är en restprodukt vi framställning av socker från sockerbetor. Det är en fiber som dessutom är biologiskt nedbrytbar, så när jackan inte längre ska användas kan den förvandlas till jord igen.

Tretorn kan inte använda begreppet komposterbar, för då måste materialet förvandlas till jord på sex månader. I Tretorns fall tar det elva månader om jackan skulle grävas ner i en fuktig kompost. Det är däremot ingen risk att jackan börjar förmultna om den glöms kvar i sommarstugan, det krävs både fukt och mörker för att processen ska starta.

– Miljövänlig produktion och hållbara material håller på att gå från en topp-usp till en hygienfaktor, säger Fredrik. Och nu när många företag väljer att bli mer hållbara utvecklas det fler material, volymerna ökar och priserna blir inte mycket dyrare än gamla material. För oss har ett första grönt projekt blivit vägen fram, och redan nu är 85 procent av våra rangplagg skapade inom initiativet Eco Essentials. 

Annan stil och inblandning av neopren i kommande citystövlar från Tretorn.

Tretorn är ju inte bara kläder, varumärkets kärna är gummistövlar, och det är nästa kategori som ska få lite extra kärlek. Gummi i sig är ju en förnybar naturprodukt, och på senare år har den blivit mer miljövänlig genom att tillsatser som tungmetaller inte längre används. Tretorn spårar dessutom allt sitt gummi ner till plantagenivå så att de vet att det utvinns på ett schysst och miljövänligt sätt.

– Gummistöveln var en väldigt trendig storstadsprodukt för några år sedan, den fashioneran är på väg att gå över och istället ses gummistövlar som en mogen, praktisk och stilren skotyp i stadsmiljö, säger Fredrik. Här kommer vi att ta nästa stora steg och utveckla hybridstövlar med inslag av neopren som gör att stövlarna blir lättare, andas bättre och blir skönare att ha på sig. Vårt återtåg med en ny typ av stövlar för aktivt bruk ska vi presentera på Ispo nästa år, och sedan ska de landa i butik hösten 2019.

Tretorn är grundat i gummi, och ska varumärket ha en etikett får det nog bli Regnmärke. Men de gör också tennisbollar i världsklass, jaktstövlar, sneakers och seglarkläder. Det skulle kunna vara ett spretigt varumärke, men det hålls ihop genom att arvet alltid sätts främst.

– Vi är väldigt måna om vårt arv, säger Fredrik. Alla nya produkter utgår från vårt arv, och därför tror och hoppas jag att Tretorn har en tydlig identitet. Vi håller på att förändra varumärket till mer urbant och lite mer premium, men vi gör förändringen varsamt. Vi kommer också att gå mot mer varma plagg eftersom klimatet här är ganska kallt en stor del av året. Men du kommer alltid att känna igen Tretorn, även om vi har stora planer för att utveckla varumärket de kommande åren.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Adidas gjorde starkt Q2

8 kommentarer

Tror på sport!: Bra Mattias! Jag tycker om din ärlighet, det kommer man långt med! Ni gör ett bra jobb, jag ser fram emot att du / ni kommenterar ert senaste reportage om Intersport, läs alla kommentarer, och ge er...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Tema Löpning

  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842