Fjällräven satsar på specialistbutikerna

Fjällräven gör ett strategiskt val, och kommer satsa mer på specialistbutikerna. Det innebär bland annat att de bryter med en stor kedja i Sverige.

Fjällräven har bestämt sig för en strategisk förändring som innebär att de vill satsa mer på sina återförsäljare som klassas som specialistbutiker. Rena outdoorbutiker med andra ord.

– Vi vill jobba djupare med våra bästa återförsäljare och de finns inom specialistbutikerna, säger Fjällrävens vd Martin Axelhed. Det gäller både fysiska butiker och e-handel, och vi tror att vi kan ge dem mer support om vi fokuserar på dem. Vi har mycket trafik till vår egen hemsida och e-butik, och all denna data kan vi använda för att driva trafik till våra återförsäljare. Vi kan till exempel se vilka varor som har mest intresse på en viss ort och dela med oss av denna information till våra återförsäljare där.

Satsningen på rena outdoorbutiker innebär att Fjällräven kommer att se över i vilka bredare kanaler som deras produkter säljs. Det kommer att bli stora förändringar i både Sverige, Europa och USA, och i Sverige har de inlett en neddragning genom att säga upp avtalet med Intersport.

– Det är inget drama, och det beror inte på att vi är missnöjda med Intersport, säger Martin. Vi har jobbat med Intersport 7–8 år och det har funkat bra, men när vi väljer en ny strategi där vi vill satsa på specialisterna så passar breda kedjor inte längre in i den strategin.

– Det är klart att det också är en markering mot våra konsumenter, när vi väljer att gå nästan enbart via specialister, fortsätter Martin. Vi säger både att vi tror på fysiska butiker, och att vi tror att specialistbutiker är den bästa kanalen för friluftsintresserade att handla i.