Ledare: Nöj dig med att sälja slut

Ledare: Nöj dig med att sälja slut

Jag ska börja med att erkänna att jag inte är någon ekonom. Det är en svaghet, men kanske också en styrka. Till exempel förkortar jag inte långa ord som ekonomer har en förkärlek att göra, men det är inte det den här ledaren ska handla om. Jag har nämligen funderat på sportbranschens lönsamhet ihop med det överflöd av varor som finns och den ständiga jakten på lägre pris. Och jag får det inte att gå ihop. Framförallt inte hållbarhetsmässigt.

Publicerad

Vi kan nog vara eniga om att det är väldigt tufft att driva sportbutik idag. Marginalerna är små från början, och om det finns för mycket kvar i lager när säsongen är slut måste det reas ut och då försvinner lätt hela vinsten. 

Jag förstår att det alltid kommer att finnas udda storlekar kvar, att allt inte kan sälja slut, men jag vet också att önskan om att sälja lite till gör att främst leverantörerna beställer 10–40 procent mer än de har fått beställningar på.När alla leverantörer gör på det sättet resulterar det i att det finns för mycket prylar kvar i slutet av säsongen, och det blir stora reor som kunderna numera vet kommer.

Jag funderar på om lösningen på det här problemet är att istället sälja slut innan reorna drar igång. Och då menar jag slut, som i helt slut.

Om butiken för en seriös dialog med sina leverantörer om hur stor marknaden är på ens ort, och sedan beställer säg 80 procent av den volymen så får leverantören beställa och stå för risken av de resterande 20 procenten. Chansen är då stor att vi inte kommer att bli sittande med stora osålda lager över hela världen. Visst kommer omsättningen att minska i butikerna, men egentligen är det bara reaförsäljningen som kommer att försvinna, och den tjänar ju ingen pengar på ändå. 

På köpet skulle sporthandeln bli en mer hållbar bransch, eftersom den inte skulle tillverka mer än vad konsumenterna behöver och vill ha.

Jisses, tänker alla ekonomer och säljare när de läser det här, förstår den där Martin ingenting. Att ständig tillväxt är ett måste, och att volymer sänker priserna vilket gör att butikerna säljer mer.

Men vet kunden vad en jacka ska kosta? Eller ett par löparskor? Jag är så dum att jag inte tror att försäljningen skulle minska om en vara säljs för 1 495 kronor istället för 1 295 kronor. Om det inte finns ett överflöd av varor, finns inte samma behov av att pressa priserna. De kommer ju att gå åt ändå eftersom det finns ett behov hos konsumenterna. Det det inte finns ett behov av är alla de varor som tillverkas för att tillverkarna hoppas på att de ska kunna skapa det där behovet.

Apple är ett av världens mest lönsamma företag. De har alltid sålt slut. Nästan aldrig reat. Det kanske säger en del.

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lång Black Friday för Intersport

8 kommentarer

Urban: Tramsig bortförklaring, men är inte förvånad då företaget tar till alla knep för att hänga med XXL och Stadium. Blir dock inget svart bokslut i herr Wiberghs bok, lär vara illrött för 2017. Interport...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842