Coxa Carry växer och blir mindre

Coxa Carry växer och blir mindre

För drygt ett år sedan berättade vi om den nya ryggsäcken Coxa Carry och deras unika bärsystemet. Nu kommer fler modeller för de som vill ha en mindre säck.

Publicerad

Claes Bergkvist

Coxa Carry är en idé från Claes Bergkvist. När han 2007 var ute på en längre vandring och kände hur axelremmarna skar in i hans axlar beslöt han sig för att ta fram något som fungerade bättre.

Claes, som är ingenjör i botten, vände på axelremmarna så att de gick in mot magen istället för ut mot sidorna och märkte dels att de inte skar in i axlarna längre, dels att armarna kunde röra sig mer fritt. Han fortsatte med att utveckla ett spänne som höll ihop axelremmarna med höftbältet och när det var klart skickade han in en patentansökan. Den gick igenom 2012, och sedan dess har han utvecklat sitt bärsystem. 

De första säckarna kom ut hösten 2016, och responsen har varit så bra att han tagit in fler delägare, delat upp bolaget i ett för produktutveckling och ett för försäljning samt tagit fram två mindre ryggsäckar för de som springer och cyklar och egentligen bara vill ha med sig vätska och något litet.

– Vi har jobbat mycket med att förfina funktion och detaljer i de nya säckarna, säger Claes. Vi samarbetar med elit inom cykel, löpning och längdåkning och deras input har lyft produkterna. Samtidigt är de lyriska över den avlastning och komfort som vårt bärsystem ger, så vi vet att vår grundidé är riktigt bra.

En input från deras aktiva var att de ville ha en liten säck på bara fem liter för att kunna ha med sig ett par liter vätska under träningspasset. Vätskebrist sänker inte bara prestationen, utan försämrar också immunförsvaret och därför ville de ha en liten säck med Coxas bärsystem så att de inte tvekade att ta med tillräckligt med vätska ut i spåret.

Coxa Carry säljs idag i 20 butiker i Sverige och 15 i Norge. De har främst visat säcken för specialistbutiker inom längd, cykel och löpning.

– Vi har faktiskt inte fått nej från någon butik som vi kontaktat och visat upp den för. En butik i Sälen la sin beställning 20 minuter in i vår presentation, och två veckor senare hade de sålt 25 säckar.

Just nu är fokus på längdåkare, löpare och cyklister som vill ha en rycksäck som är skön att bära och som inte hindrar deras rörlighet. De har märkt att bärsystemet också hjälper de som har problem med rygg, höfter och knän, och gör att de kan bära med sig datorn och annat till jobbet utan att få ont, men redan nu har de tagit fram en större säck på 18 liter som är tänkt för cykelpendlare som behöver ha med sig lite jobbprylar i säcken. Den medicinska marknaden ska utvecklas i nästa steg.

– Vår plan är att bygga ett bredare sportföretag, säger Claes. Ryggsäcken är grunden, men vi har idéer på fler produkter. Vi har också kontaktat andra ryggsäckstillverkare för licensiering av vårt bärsystem, så vi har flera vägar att gå framåt.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Specialized Nordics nya högkvarter

2 kommentarer

Mattias: Nej då, Norrøna och övriga hyresgäster finns kvar. /Red.

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842