Ledare: Är du rädd för framtiden?

Ledare: Är du rädd för framtiden?

Vid årsskiften är det läge för att titta antingen framåt eller bakåt. Jag tycker alltid att det är roligare att titta framåt, så jag ska våga mig på att sia lite om sporthandelsåret 2018. Vad kommer att sälja? Var kommer folk att handla? Vilka innovationer kommer det att snackas om? Hur kommer sportbranschen att utvecklas?

Publicerad

Låt oss börja med produkter. Det är det jag gillar mest, och det är ett område där jag alltid har ögon och öron öppna. Det jag är helt säker på här är att vi i år kommer att få se några produkter som verkligen är Wow! med både stort W och utropstecken.

Vi är inne i en tid när allt fler vågar tänka nytt. Allt kommer inte att bli bra, men vissa saker kommer att vara helt revolutionerande. Jag kan inte säga exakt vad det kommer att bli, men min känsla säger att det är inom löpning, golf och skidåkning som det kommer att skrikas Wow! mest. Det är områden som faktiskt stått och stampat några år, men med ett vetenskapligt förhållningssätt till produktutveckling kommer det att komma helt nya lösningar i år. Jag lovar.

Jag vet också att actionkameror och andra digitala prylar kommer att ta jättekliv under året, jag har fått lite förhandsinfo och det är så spännande att jag knappt kan sitta stilla.

Över till handeln, och frågan var kunderna kommer att handla. Jag vinner inga poäng som guru när jag säger att e-handeln kommer att växa snabbt, så låt oss bara konstatera att den kommer att göra det. Oavsett om Amazon kommer till Sverige eller inte.

Det jag tror kommer att hända, är att vi kommer att få se fler företag som likt Stellar Equipment och Fritidsfabriken säljer direkt till kund för att kunna sälja bra kvalitet till lägre pris. Jag tror till och med att vi i år kommer att få se varumärken som idag finns i butik, välja att enbart gå direkt till kund via e-handel och egna butiker, och därmed bli av med hela införsäljningsprocessen.

Jag tror också att vi kommer att få se butiker som byter varumärken var och varannan vecka. Det finns en sådan i München – Keller Brand Experience Store – och det är ett oerhört spännande butikskoncept som ständigt överraskar kunderna.

Min sista spaning blir om vad som kommer att sälja. Rent generellt bland konsumenter så finns en oerhört stark trend att köpa riktigt bra prylar. Det gäller allt från kameror och bilar til kök och inredning.

Den trenden kommer att komma även till sport, och här gäller det att ni i butikerna vågar bredda ert sortiment uppåt och inte nedåt i pris. Den kunden som vill ha premiumprodukter hittar idag bara vad hen vill ha på nätet eller hos specialister, det är dags att locka in hen i butiken också.

Var inte rädd för framtiden, den har aldrig varit mer spännande än idag.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Specialized Nordics nya högkvarter

2 kommentarer

Mattias: Nej då, Norrøna och övriga hyresgäster finns kvar. /Red.

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842