Svag julhandel för sporten

Siffrorna för december visar att julhandeln slog rekord igen. För sporthandeln gick det inte lika bra, försäljningen ökade med måttliga 0,9 procent.

Julhandeln 2017 omsatte 77,9 miljarder (+2,3 %), vilket som vanligt var nytt rekord. Bäst gick det för optiker (+9,2 %), möbler (8,4 %) och skor (+4,8 %). Sporthandeln ökade med 0,9 procent vilket får anses som ganska mediokert med tanke på att sporthandeln har backat de tre av de fyra senaste decembermånaderna. En stor anledning till att december inte har varit en bra månad för sporthandeln de senaste åren är Black Friday i november som har tagit hand om en betydande del av julhandeln. Många knorrar över att Black Friday är en katastrof för resultatet, så kanske ska sporthandeln ta sig en ordentlig funderare över om de ska vara med i det racet över huvud taget.

Sett till helåret 2017 så blir det en väldigt svag ökning för sporthandeln: +0,2 procent. Detaljhandeln som helhet ökade med 2,4 procent, och sporthandeln var absolut ingen vinnare förra året. Det var istället optikerna (+8,3 %), möbler (+6,9 %), bokhandeln (+4,8 %) och bygghandeln (+3,8 %). Sporthandeln klarade sig ändå bra jämfört med huvudkonkurrenterna kläder (–1,2 %) och skor (–2,2 %). Allra sämst förra året gick det för leksaker (–9,2 %).