Svag julhandel för sporten

Svag julhandel för sporten

Siffrorna för december visar att julhandeln slog rekord igen. För sporthandeln gick det inte lika bra, försäljningen ökade med måttliga 0,9 procent.

Publicerad

Julhandeln 2017 omsatte 77,9 miljarder (+2,3 %), vilket som vanligt var nytt rekord. Bäst gick det för optiker (+9,2 %), möbler (8,4 %) och skor (+4,8 %). Sporthandeln ökade med 0,9 procent vilket får anses som ganska mediokert med tanke på att sporthandeln har backat de tre av de fyra senaste decembermånaderna. En stor anledning till att december inte har varit en bra månad för sporthandeln de senaste åren är Black Friday i november som har tagit hand om en betydande del av julhandeln. Många knorrar över att Black Friday är en katastrof för resultatet, så kanske ska sporthandeln ta sig en ordentlig funderare över om de ska vara med i det racet över huvud taget.

Sett till helåret 2017 så blir det en väldigt svag ökning för sporthandeln: +0,2 procent. Detaljhandeln som helhet ökade med 2,4 procent, och sporthandeln var absolut ingen vinnare förra året. Det var istället optikerna (+8,3 %), möbler (+6,9 %), bokhandeln (+4,8 %) och bygghandeln (+3,8 %). Sporthandeln klarade sig ändå bra jämfört med huvudkonkurrenterna kläder (–1,2 %) och skor (–2,2 %). Allra sämst förra året gick det för leksaker (–9,2 %).

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Bäst på Ispo: Bergans Stranda

2 kommentarer

Martin Willners: Det är en produkt för kommande höst/vinter. Så räkna med att den finns i butik i september.

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017