Han tar över Brooks i Norden

Erik Nystedt går från Asics till att ta hand om Brooks i Norden och Baltikum.

Han tar över Brooks i Norden

Löparskomärket Brooks har länge velat slå sig in i Norden, men de har inte hittat rätt partner. Det har de gjort nu. Med råge. Det här är utan tvekan årets bomb!

Publicerad

Erik Nystedt tar hand om Brooks i Norden.

Vi ska inte dra ut på avslöjandet. Den som tar hand om Brooks i Norden är Erik Nystedt. Jepp, mannen som i 22 år har lett Asics i Sverige och gjort det märket till marknadsledare inom löpning och en stor aktör inom indoor.

Erik slutade sin tjänst hos Asics i oktober, och hans plan var att hinna åka riktigt mycket skidor under vintern, och sedan aktivt leta efter ett nytt jobb.

– Asics gjorde en större omorganisation i Europa, och jag blev erbjuden jobbet att ta hand om en av två regioner i Europa, berättar Erik. Det skulle innebära att jag skulle gå från att ansvar för 6 till 16 länder, och då kändes det inte intressant. Jag vill jobba nära marknaden, och med ett ansvar för så många länder skulle det bara kännas som att jag var på fel plats hela tiden.

Så Erik och Asics kom överens om att Erik skulle sluta, och istället för att ta ett stort avgångsvederlag som också skulle innebära begränsningar i vad Erik skulle kunna söka för nya jobb, valde han att gå direkt i oktober.

Det dröjde inte många dagar efter det att det var officiellt att Erik hade slutat på Asics innan företag och head hunters började höra av sig. Ett av dessa företag var Brooks.

– Vi ser fram emot att introducera Brooks till fler löpare över hela Europa, och genom Brooks Scandinavia kommer vi att kunna växa i deras region, säger Brooks Europachef Matt Dodge. med Eriks ledarskap känner vi oss säkra på att Brroks Scandinavia är rätt partner för oss på dessa nyckelmarknader, och vi är glada över att ha dem ombord.

Brooks är ett av världens ledande löparskomärken. Men inte i Sverige. De har inte haft någon distribution här på många år, egentligen inte sedan Stadium hade dem som lite av ett housebrand för över tio år sedan. De har haft en representant i Norge som sålt till några specialistbutiker i Sverige, men det är allt.

– Brooks har velat in i hela Norden i flera år, men de har inte hittat rätt partner att göra det med, berättar Erik. Vi träffades och det kändes bra direkt. Sedan gick allt väldigt snabbt. De gav mig tillåtelse att registrera bolaget Brooks Scandinavia AB och nu är jag distributör för Brooks i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Estland, Lettland och Litauen.

Anledningen till att Brooks vill köra med en distributör istället för dotterbolag beror på att de är mitt inne i en expansiv period där de startar dotterbolag i flera andra länder. De hinner helt enkelt inte med att ratta ett sådant projekt till. Erik själv ser andra fördelar med att vara distributör.

– Jag tror att du kommer närmare marknaden som distributör. Du måste vara mer lyhörd och aktiv som distributör, och dessutom ser jag verkligen fram emot att bygga upp Brooks från snudd på noll. Självklart har jag en plan om när vi ska vara ledande inom premium segmentet. Det kommer att påminna om den resa jag gjorde med Asics och det ska bli oerhört skoj.

Brooks Ghost 10 blev Editor's Choice i tidningen Runner's World, så det är riktigt bra skor som finns i kollektionen.

Att Erik kan löpning och sporthandeln i Norden råder det ingen som helst tvekan om. Efter 22 år med Asics är han en av de mest erfarna i sportbranschen. Så, hur ska han göra för att etablera Brooks i Sverige och övriga sex länder?

– Jag vet att skorna är väldigt bra, säger Erik. Under min tid på Asics var Brooks det märke jag alltid hade koll på trots att de knappt fanns i Sverige. Förra året vann deras sko Ghost 10 utmärkelsen Editor's Choice i Runner's World, så produkten är bra. Sporthandeln är just nu i en stor förändring, och jag ser det som en stor fördel att just nu kunna sätta ihop en organisation efter hur branschen förändras och kommer att se ut om några år. Vi ska jobba väldigt nära våra återförsäljare och lägga stor vikt vid utbildning och säljstöd. Och så ska vi dra nytta av alla digitala kanaler som finns idag för att sprida informationen om Brooks.

Och varför blev det just Brooks du nappade på?

– För att det kändes rätt, säger Erik. Jag har alltid tyckt att de gjort bra skor, de är helt fokuserade på löpning, de har en stabil ägare i Berkshire Hathaway Inc. som i sin tur ägs av Warren Buffet, det är bra folk på Europakontoret och för att jag älskar löpning och gärna ville vara kvar i sportbranschen. Det blev inte så mycket skidor som jag hade tänkt, men det här är en chans jag inte vill missa.

Erik är i full gång med att bygga sin organisation och sätta upp lager i Sverige. Införsäljningen för våren 2019 startar direkt och första Brooksskorna landar i butikerna om ett år.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Tretorn gör jackor av skräp

1 kommentar

Samuel: Tretorn levererar alltid!

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842