Svenska träningsvanor

Svenska träningsvanor

Stadium har tillsammans med Sifo gjort sin årliga undersökning om hur svenskarna tränar. Resultatet är att 45 procent tränar minst två gånger i veckan.

Publicerad

Svenskarna är, trots skriverier om annat, ett aktivt folk. Satdiums och Sifos undersökning, som genomfördes i början av december 2017, visar att 45 procent tränar två eller fler gånger i veckan.

Som vanligt är den populäraste träningsformen promenader, och därefter följer styrketräning, löpning, gruppträning, cykel, bollsport och simning. Det är ganska stor skillnad mellan vad män och kvinnor föredrar för träning. Styrketräning och bollsporter är mycket populärare bland män, medan kvinnor mer gillar gruppträning och promenader. Det är dock väldigt liten skillnad mellan kvinnor och män hur ofta de tränar – båda könen är lika aktiva.

De allra flesta tränar 2–3 gånger i veckan (30 %), och bara elva procent uppger att de aldrig tränar. I timmar så tränar 27 procent 1–2 timmar i veckan, 30 procent 2–3 timmar och hela 24 procent 4–6 timmar per vecka.

För de som inte tränar så är den största anledningen tidsbrist (28 %), men många gillar inte att träna (26 %), är skadade eller hare n sjukdom som gör att de inte kan träna (18 %) eller har andra fritidsintressen (17 %). Bara två procent tränar inte för att det är för dyrt.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

XXL öppnar i Malmö

4 kommentarer

Bengt: Äntligen, inte en dag för tidigt. Stadium känns mer som en klädbutik i jämföresle. Vi har handlat elcykel och vanlig cykel från deras eget märke med superkvalitet och övriga varor finns det från...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842