Kang är redo för världen

Svenska stavmärket Kang växlar upp. Från att ha blivit många kräsna friåkares val är det nu dags att göra drömprojektet kommersiellt. Vägen dit stavas deltagande på Ispo Brandnew och Europaturné.


Kang är redo för världen
Kangs tre grundare Lars Kling, Carl Norinder och Per Jaldeborg.

Sportfack fångar Kangs vd Lars Kling mitt i språnget. Han har parkerat bilen på ett biltåg som ska ta honom från Hamburg till Wien. Lars är på Europaturné och har bilen fylld med alpinstavar. Under två veckor och med final på Ispo ska han träffa ett tiotal distributörer och agenter i sex länder runt Alperna.

– Det kan låta som en lång tid men Europa är stort. Biltåg är både snabbt och miljövänligt. Ikväll kan jag vila och imorgon kväll är jag i Wien, kommenterar Lars transportvalet.  

Efter turnén i Europa väntar Ispodebut för det svenska skidtillbehörsföretaget. I tuff konkurrens fick man i början av december ett kvitto på att produkterna spås en kommersiell framtid även internationellt när Kang blev ett av tre svenska varumärken i Ispos start-uptävling Brandnew. Med en gratis monter på världens största vintersportmässa har Lars och hans kompanjoner Carl Norinder, Per Jaldeborg och Fredrik Andersson alla möjligheter att  ta steget ut på den internationella sportmarknaden.

– Det var jättekul att bli utvald som finalist. På Ispo ska vi försöka boka så mycket möten vi hinner och träffa så många handlare och butiker som möjligt, säger Lars som ser Brandnew som en bonus. Kang hade egentligen tänkt betala för en monter men så kom man på möjligheten att delta i Brandnew och vips hade det unga bolaget sparat in monteravgiften.

Lars menar att Kang står redo att ta nästa stora kliv. Första produkten från Kang-trion och den ganska vågade satsningen – att leverera premiumstavar i valfri längd som dessutom tillverkades i Sverige kom 2014. Nu, efter två vintrars leveranser till slutkonsumenter via egen e-handel och en handfull corebutiker, vill Kang växa.

– Fram tills nu har det här varit vår hobby. Vi är redo för större produktion och har en samarbetspartner som vi kan växa med, säger Lars och förklarar att för att kunna svara upp på en ökad efterfrågan till nästa säsong har man bytt fabrik, från en i Täby till en på andra sidan Östersjön. 

– Vi har valt en fabrik i Tallinn som tidigare tillverkat hissdelar. De har all utrustning som vi behöver och vi har redan utvecklat vår bambustav där som får premiär nästa säsong.

Kang är redo för världen
Nästa vinter kommer Kang med stavar i bambu.

Förutom större produktionen var det viktigt för Kang att den estniska fabriken klarade varumärkets miljökrav. All lack som Kang använder är pulverlack utan lösningsmedel och när det gäller bambustavarna är de målade med naturprodukten linoljefärg, säger Lars och tillägger:

– Lacken på bambustavarna är dessutom möjliga att slipa ned och lacka om när stavarna repas. Det är så vi tänker med Kang: Visst det här är ännu en produkt men det ska vara högsta kvalitet i våra stavar och alla delar ska kunna bytas när de slits ut.

Efter Ispo blir det full fart för Kang. Fotograferingar för nästa säsongs produkter, lansering av en ny webbsida och så ska en ny innovation presenteras.

– Vi har en lösning på hur man gör en handlovsrem som går att justera med bara en hand. Den ska vi utveckla klart i vinter.