Rossignol köper norska Dale

Rossignol köper norska Dale

Rossignol är rejält på offensiven för att bli en bredare sportleverantör. De har redan gett sig in på padel, köpt cykelmärket Felt och gjort en colab med Tommy Hilfiger. Nu köper de norska klädmärket Dale för att växa på kläder.

Publicerad

Det råder ingen tvekan om att Rossignol vill bli en bredare sportleverantör, och inte bara förknippas med vintersport. Som vi tidigare har berättat har de köpt cykelmärket Felt, och redan nästa år släpper Rossignol sina första cyklar under det egna varumärket. Det blir en kollektion med mountainbikes för den amerikanska marknaden, men Europa och resten av världen ska snart bli en del av cykelsatsningen.

Andra breddningar är att de satsar på padelracketar, och till i år gjorde de en colab med klädmärket Tommy Hilfiger som resulterade både i skidplagg och streetplagg inspirerade av skidåkning.

Nästa steg är att de nu har lagt ett bud på det norska klädmärket Dale of Norway.

– Rossignol och Dale of Norway delar samma djupa respekt för vad ett arv betyder för ett varumärke, speciellt när det kombineras med ny teknik och kreativitet, säger Rossignols vd Bruno Cercley.

Rossignol är idag 110 år gammalt och Dale hela 140 år. Dale är mest känt för traditionellt stickade ulltröjor, men på senare år har de tagit en ny väg mot mer tekniska plagg. Deras kunnande inom stickning kommer väl till pass när Rossignol vill utveckla sin egen klädkollektion.

– Jag ser stor potential för Dales internationella tillväxt, säger Bruno. Förhoppningsvis kan vårt nätverk av distributörer och återförsäljare öppna en hel del förrar för Dale.

– Det känns bra att lämna över Dale till Rossignol och Altor, säger Dales vd Hilde Midthjell. Rossignol har samma fokus på att bygga varumärke, vårda sitt arv och kvalitet i produktionen. De vill att Dale ska fortsätta utvecklas, samtidigt som vi kan producera stickade plagg till deras kollektion.

Altor är det svenska investmentbolag som äger Rossignol sedan 2013.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Det här är Sveriges bästa nätbutiker

2 kommentarer

sportfack: Det stämmer att näthandeln ofta rear, Rille, men det gör även fysisk handel. Vi tror att mycket av rea-beteendet inom onlineshopping även är ett sätt för handlarna att knyta till sig gdpr-säkrade...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842