XXL:s koncept för framtiden

XXL:s koncept för framtiden

I morgon öppnar XXL i Länna, och då är det premiär för deras nya butikskoncept. Det är ett moderna, ljusare och tydligare XXL som möter kunderna. Och med teknik som garanterar att XXL håller sitt löfte om lägsta priser.

Publicerad

Janike Blomsnes

Det är sju år sedan den första XXL-butiken öppnade i Sverige, och även om butikerna hela tiden har uppdaterats har det inte gjorts någon större förändring av butikskonceptet. Men nu är det dags.

Det nya konceptet togs fram när XXL i höstas öppnade sina första butiker i Österrike, och när kedjan nu öppnar en ny butik i Länna söder om Stockholm blir det den första svenska butiken med det nya konceptet. Alla nya butiker som öppnar under 2018 får det nya konceptet, och befintliga butiker kommer att byta till det nya konceptet efter en priolista med en hastighet på 4-5 varuhus om året.

Innan vi går in på detaljer i det nya konceptet, så kan vi sammanfatta det med att det är ett betydligt moderna och ljusare intryck som den nya butiken har.

– Det ska bli jättespännande att höra vad kunderna tycker om nya XXL, säger Janike Blomsnes som är vd för XXL i Sverige. Vår målsättning har varit att butikerna ska se mer påkostade ut, men att vi ska ha samma låga priser som tidigare.

Den stora nyheten med det nya konceptet är att XXL går från tryckta hylletiketter med priser till digitala etiketter som visar varans namn och aktuellt pris. Just aktuellt pris, är själva grejen med de digitala prisskyltarna.

Magnus Kreuger

– Vi har byggt upp ett system med både robotar och människor som ständigt scannar av marknaden så att vi kan hålla vårt löfte om att kunderna alltid hittar lägsta priserna hos oss, säger Magnus Kreuger som är operativ chef på XXL i Sverige. När vi öppnar butiken på morgonen så har våra system scannat av priserna på alla våra varor hos våra konkurrenter, och priserna på displayerna uppdateras automatiskt så att vi har lägst priser. Och det sker utan att vår personal behöver lägga någon tid på att byta priser på hyllorna.

Systemet med digitala prisskyltar har XXL precis kört ut i alla butiker, det var för viktigt för att vänta till butikerna uppdateras med resten av det nya konceptet. Runt 5 000 digitala skyltar i tre storlekar finns i varje butik.

Den stora visuella skillnaden är att skyltarna har blivit både tydligare och mer nedtonade. Tydligare på så sätt att det inte bara står Träning, utan även herr och dam, och ganska ofta skyltas även storlekar stort för att kunden lätt ska hitta till rätt avdelning. Nedtonade genom att typsnittet inte är lika rubrikaktigt och att grön inslag har ersatts av grått och svart.

Precis som tidigare har varje segment sin egen yta, men det är ännu tydligare nu. Dels genom att det växlas mellan ljusgrå och svart inredning i de olika avdelningarna, dels genom att XXL nu förstärker genom att använda imagebilder, skyltdockor, byster och inslag av konstgräs på avdelningarna för fotboll och outdoor. Det är betydligt mjukare än tidigare, känns mer som en modern butik än en outlet eller ett lager. 

Inredningen är mer levande med konstgräs och en blandning av små och stora produkter.

Det är mer påkostat och det syns tydligast i skoavdelningen med snyggare skohyllor som lyfter fram skorna bättre. Eller att varje outdoorbyxa hänger i ett eget fack. Mer premium och mer ordning och reda. Hyllorna mitt i butiken är också lite lägre så att de inte ska skymma sikten – det ska vara lätt att få en överblick och hitta rätt.

– Kunderna har sagt att de vill att det ska vara enkelt att hitta i våra butiker, och det har vi verkligen jobbat med i det nya konceptet, säger Magnus. Avdelningstänket går hela vägen ut till all personal, alla jobbar på en specifik avdelning för att ha fullständig koll på det de säljer.

XXL:s ambition är att det ska kännas som ett varuhus med många specialistavdelningar. Bredden i sortimentet är viktig för att uppnå detta, och då handlar det lika mycket om att ha låga priser som att ha riktigt bra produkter för de som är villiga att betala mer.

– Jag skulle säga att hårdvaran och bredden på den är viktigare än någonsin, säger Magnus. Det är också anledningen till att vi satsar hårt på sport tech, och har en större avdelning för klockor, hörlurar, vattentäta högtalare, gps:er och till och med drönare här i den nya butiken.

En del i specialiststämpel är också verkstäderna som ska serva cyklar, skidor, skridskor och annat som behöver service. Där har XXL en kille som ansvarar för alla verkstäder och ser till att personalen har rätt utbildning och utrustning. Inte minst viktigt nu när elcyklarna har slagit igenom.

Rundvandringen i nya XXL är avslutade, och det är helt klart ett lyft. Det är ljusare, modernare och betydligt mjukare med skytldockor, imagebilder och annat som gör det roligare att gå runt i butiken. Det jag saknar är en direkt koppling till XXL:s e-handel med terminaler i butiken, men det är å andra sidan inte lika nödvändigt när butikerna är så stora att de kan visa upp i princip hela sortimentet. Andra kedjor, med mindre butiker, har nog mer nytta av sådana terminaler.

Så här ser de små digitala prisskyltarna ut. Det smarta med dem är att de uppdateras automatiskt för att alltid visa lägsta pris.

Skidavdelningen med både längd och alpint är imponerande stor.

Boot fitting är en viktig service för att göra alpinkunderna nöjda.

Även mindre sporter som basket får sina egna avdelningar.

Ett bra exempel på praktisk inredning. När varje byxa får sitt eget fack blir känslan mer premium, samtidigt som det blir mer ordning och reda och lättare för kunden att hitta.

Nu börjar XXL använda skyltdockor för att visa produkterna bättre och visa på kombinationsmöjligheter.

Det skyltas även på byster för att visa upp produkterna bättre.

Varje avdelning är som ett eget rum, och de långa väggarna bryts av med ramar för att sätta fokus på viktiga produkter.

Outdooravdelningen är fortfarande XXL:s signum.

Så här ser nya skoavdelningen ut.

Uppställt tält på outdooravdelningen.

Det är inte många andra sportbutiker, om någon, som har så många snöskor att de också får en skylt i butiken.

Trevligt att XXL använder svenska ord på skyltarna. Som Träning istället för Training. Notera också inspirationsbilden – liknande finns över hela butiken.

Sport tech med klockor, hörlurar, högtalare, drönare, kameror och andra tekniska prylar är ett växande segment för XXL.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

XXL:s koncept för framtiden

2 kommentarer

Niclas: Börjar bli mer och mer likt stadiums gamla fina Xxl concept som man lanserade i sisjön för massa år sedan.

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017

  • Sportfack 06-2017

  • Sportfack 05-2017