1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Det svenska företaget Flow Motion vill revolutionera skridskoåkningen, och de är på god väg att lyckas. Lanseringen på Kickstarter är en jättesuccé.
Vi har tidigare berättat om den nya skridskoskenan Marsblade från Flow Motion, men för er som har missat det eller glömt bort kommer här en kort sammanfattning av den svenska innovationen.
Allt började med att Per Mårs ville ta fram en inlines som betedde sig mer likt en skridsko, så att hockeyspelare skulle kunna träna på sommaren utan att förändra sin skridskoteknik. Själva principen går ut på att skenan kan rulla i chassit ungefär som en gungstol, och fördelarna är både längre skär och kortare svängradie.
Idén funkade väldigt bra, och framgångarna syns i att spelare som Max Pacioretty (kapten i Montreal Canadiens), Henrik Zetterberg, Nicklas Bäckström och bröderna Sedin använder inlines med Marsbladeskenor. Ett annat mått på framgång var att det finns hockeyklubbar som har förbjudit sina spelare att sommarträna på annat än inlines med Marsbladeskenor.
Per Mårs var inte nöjd med det, han började fundera på om samma teknologi skulle fungera på skridskor för is. Det gjorde den, och när han finslipat på kontruktionen och lät spelare och skridskocoacher testa de rullande skenor var de lyriska.
– Skenan är bättre på allt, säger Per Mårs som är uppfinnare av teknologin. Den svänger snabbare, ger ett längre skär och är mer energieffektiv. Henrik Zetterberg och Nicklas Bäckström är två av de som lovordar produkten. Båda lyfter fram att skenan både ger bättre balans och mer kraft. Den lilla rörelsen som finns i chassit gör också att åkningen känns mer naturlig.
Efter att spelare och skridskocoacher hyllat Flow Motion-tekniken och sagt att den kan revolutionera skridskoåkningen, var nästa steg att få ut produkten i större skala. Huvudmålet för Flow Motion är att licensiera tekniken till de stora hockeyföretagen, men under tiden som de testar och utvärderar beslutade de sig för att släppa produkten som ett Kickstarterprojekt för att kolla av hockeyvärldens intresse. Det gick bra. Riktigt bra.
Målet var att få in 670 000 kronor via Kickstarter, det målet uppfylldes redan efter två dagar. Just nu har de nått 899 975 kronor av över 400 personer som kommer att bli de första som får var sitt ex av skenan någon gång i början av 2018. Helt klart är suget efter något nytt stort i hockeyvärlden, och gänget på Flow Motion Technology hoppas att deras innovation ska bli lika revolutionerande som carvingskidan blev för skidåkningen.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen