Sportbranschens 100 mäktigaste: Platserna 76–100

I novembernumret av Sportfack presenterar vi listan över Sportbranschens 100 mäktigaste. Prenumeranterna kan plöja igenom hela listan i tidningen om en vecka, här kommer en tjuvtitt på den sista fjärdedelen av listan.

 När juryn satte sig ner och först sållade de 237 namnen på grundlistan ned till 100 namn, och sedan rangordnade alla, så var inte målet att plocka fram enbart de högsta hästarna. Den här listan är mer än bara en lista över vilka som har nått längst i karriären. Vi ville få med alla de som genom hårt arbete, bra idéer, känsla för trender eller passion för det de håller på med är med och påverkar sporbranschen framåt. De som sår frön.

Du kommer säkert att tycka att vi har missat någon, det tycker vi också. Du kommer också undra hur han kunde komma före henne, och vad hen gör på listan över huvud taget? 

Då har vi lyckats. 

Den här listan är tänkt att sätta igång diskussioner i alla hörn av sportbranschen. Vad är makt? Vad gör de som har skaffat sig makt för att påverka sportbranschen? Vem tycker du skulle toppa listan? Dra igång diskussionen direkt, om 2–3 år kommer nästa lista. Den kommer garanterat vara helt annorlunda. För allt förändras i grunden just nu. Och det går snabbt.

Kommentera gärna vilka du vill se i toppen av listan.

Platserna 76–100:

 

76 (44) Niklas Knutsson
Sverigechef Cobra Puma Golf
Cobras position i Sverige är unikt stark. Det började långt innan Jesper Parnevik och Rickie Fowler började spela med Cobra, det började när Niklas Knutsson fick ansvar för varumärket Nu är han på väg att göra Puma lika starkt inom golfen.

77 (Ny) Jenny Rissveds
OS-guldmedaljör
Ett OS-guld är oerhört imponerande, inte minst med tanke på att det var på håret att Jenny fick vara med. Sponsorstrul med förbundet gjorde att Jenny missade VM, men det stärkte hennes trovärdighet mot konsumenter och mot sin sponsor Scott.

78 (Ny) Jonas Peterson
Vd 8848 Altitude
Jonas har rivstartat som vd för 8848 Altitude. Varumärket har fått en ny plattform och en ny strategi. Hemsidan har gjorts om till att vara bland de bästa i branschen, och grundaren Magnus Berggren har fått mer tid över till design. Allt pekar uppåt för 8848.

79 (57) Markus Johnsson
Sverigechef Bauer
Just nu är nog CCM störst på hockey här hemma. Men Markus och resten på Bauer i Sverige gör att gänget på CCM inte kan vila en dag. Med nya huvudägare får de resurser att jobba ännu hårdare.

80 (Ny) Jonas Georgsson
Vd Scandtrade
Scandtrade har en tung portfölj med varumärken för både sommar och vinter. Jonas har idéer för att lyfta bolaget ytterligare, inte minst digitala projekt för att underlätta inköpen för både butiker och klubbar. I det tysta gör de många riktigt bra saker.

81 (Ny) Henrik Bunge
Vd Björn Borg
Henrik är en av de mest energiska ledarna vi någonsin har träffat på i sportbranschen. Faktum är att vi aldrig har sett honom sitta stilla. Inte hans medarbetare heller. Nu har han bestämt sig för att Björn Borg ska bli ett sportvarumärke, lyckas han med det kommer han att klättra på listan.

82 (Ny) Erik Johansson
Vd Five Seasons
Erik hade väldigt höga ambitioner för Five Seasons när han tog över varumärket för några år sedan. Han följer planen och försäljningen har fördubblats på två år. Hög modegrad till rimliga priser verkar vara precis den succé som Erik trodde.

83 (Ny) Magnus Noppa
Marknadschef Kläppen
Magnus får med sina filmer från Kläppen folk att längta till fjällen i allmänhet och till Kläppen i synnerhet. Med hinkvis med passion och några GoPros skapar han filmer som har 100 000-tals visningar varje vecka under vintersäsongen. 

84 (25) Stefan Ytterborn
Grundare Cake
Stefan byggde något stort med Poc. Nu bygger han igen, men den här gången handlar det om elmotorcyklar. När Cake lanseras nästa år görs det inte på motormässor, utan på outdoormässor. Stefan ser nämligen sin skapelse som en outdoorprodukt på samma sätt som en kajak inte är en båt. 

85 (Ny) Jenny Liljegren
Athletic Manager Red Bull
Red Bull är inte bara sockrade koffein­drycker. Det är ett oerhört starkt varumärke inom sport, och som ansvarig för Red Bulls atleter i Sverige påverkar Jenny vilka som får möjligheter att utvecklas och därmed synas i media. 

86 (Ny) Sara Sandberg
Skidtestare Åka Skidor
Åka Skidors årliga skidtest har en avgörande betydelse för vilka skidor som säljs i Sverige. Sara har ansvarat för skidtestet i fler år, och gjort det så bra att det rankas som ett av världens bästa.

87 (Ny) Mathias Kemi
Sponsoransvarig Scandic
Scandic kan verka långt ifrån sportbranschen, men det Mathias har gjort med Sportkortet för idrottande barn är stort. Istället för att sova på golvet i en stökig gympasal, kan laget nu för en billig peng bo i fyrbäddsrum på Scandic och starta dagen med en rejäl frukost. Mathias har gjort skillnad.

88 (Ny) Marie Ossiander
Sverigechef Vans
Vans används idag av långt fler än bara skateboardåkarna. Det är mycket tack vare att Vans betalar tillbaka till sina användare inom skate, musik och konst, med evenemang i världsklass. Marie rattar Vans i Sverige med varsam hand.

89 (62) Henrik Ottosson
Vd Lundhags
Henrik har funderat och funderat på vad Lundhags ska vara för företag i framtiden, och vad varumärket ska stå för. Nu är den nya varumärkesplattformen färdig, och den rymmer både ett ökat fokus på miljö och övergång till enbart en kollektion om året. Rätt beslut av Henrik båda två.

90 (Ny) Martin Netinder
Vd Elevenate
Elevenate är ett litet hard core-klädmärke som snabbt fått respekt av duktiga skidåkare över hela världen. När ägarna nu vill öka tillväxten valde de Martin som kapten för den resan. Uppdraget är att göra Elevenate bredare, och med grundarnas sinne för funktion och detaljer samt Martins försäljningserfarenhet kan det bli hur stort som helst.

91 (Ny) Erik Ahlström
Outdoorambassadör
Erik har haft en fot med i det mesta som har rört puls på berget. Nu har han dragit igång projektet Plogga där du plockar skräp under din joggingtur. Plogga har blivit en succé och visar att Erik har en näsa för vad som är rätt.

92 (Ny) Per Mårs
Grundare Marsblade
Det som började med en skena som skulle göra inlinesåkning mer likt skridskoåkning har blivit en revolutionerande skridskoskena. De stora skridskomärkena testar nu för fullt Marsblade och chansen finns att tekniken sitter på de flesta skridskorna om fem år.

93 (Ny) Viktor Telegin
Vd CHPO
CHPO är ett litet klock- och glasögonmärke. Det hindrar dem inte från att skänka en kvarts miljon kronor till välgörande ändamål i år. Viktor visar vägen med ett socialt ansvarstagande varumärke, andra kommer att följa efter.

94 (Ny) Marcus Bjärneroth
Marknadschef Garmin
Garmin är den stora aktören inom bärbar elektronik. Deras klockor och enheter älskas av löpare, cyklister och golfare. Marcus är den som ser till att andra utmanare får kämpa stenhårt för att få en del av den digitala kakan.

95 (Ny) Jimmy Hemmingsson
Vd Future Eyewear
Jimmy har precis tagit över som vd för Future Eyewear. Han tar över ett företag med flera starka varumärken inom sportglasögon, och det ska bli spännande att se hur han kan utveckla bolaget.

96 (Ny) Malena Haraldsen
Operativ chef Mizuno
Mizuno är ett av världens större sportmärken, men i Sverige har de länge varit små. Nu har Mizuno startat ett nordiskt dotterbolag, och Malenas uppgift är att lyfta försäljningen. Det gör hon via hög kundsupport och lokal förankring.

97 (Ny) Fredrik Ekström
Marknadschef Tretorn
Det händer mycket med Tretorn nu när det har lämnat Puma. Nya produkter, ökat miljöfokus och roliga marknadsföringsgrepp som ditt porträtt på en tennisboll. Många av dessa projekt har drivits av Fredrik.

98 (Ny) Joachim Höök
Vd Hööks Sport
Hästsport säljs kanppt alls i sporthandeln. Inte för att det inte räknas som en sport, eller för att det inte finns prylar. Nej, en huvudanledning är att Hööks Sport gör ett så bra jobb att det inte är lönt att försöka för sporthandeln.

99 (73) Jörgen Lindman
Ålderman Scott
Det råder lite av ålderdiskriminering på arbetsmarknaden. Det är synd, eftersom ålder ger erfarenhet. Nu är Jörgen långt ifrån gubbe, men ingen annan har jobbat längre för ett och samma varumärke. Ingen annan kan ett varumärke så bra som Jörgen kan Scott. Punkt.

100 (Ny) Kalle och Brita Zackari
Träningsprofiler
Kalle och Brita är ett par. Kalle älskar träning, Brita hatar den. Båda gör TV, bloggar och poddar om träning. Den ena om hur kul och viktigt det är, den andra om hur hon gör för att slippa.