Karin Öhrn tog över Func Factory

Karin Öhrn tog över Func Factory

När Func Factory gick i konkurs i somras bestämde sig designern Karin Öhrn för att ta över märket. Och hon älskar sitt nya jobb.

Publicerad

Karin Öhrn jobbade som designer på Funch Factory när bolaget gick i konkurs i somras. Istället för att gå vidare och hitta ett annat märke att designa kläder för, bestämde sig Karin för att ta över varumärket Func Factory och driva det vidare själv.

– Jag har jobbat i 20 år i klädbranschen och hade bra koll på vad det innebär att driva ett märke, så jag var inte skräckslagen över att ta över Func Factory alldeles själv, säger Karin. Jag hade lagt så mycket hjärta i att designa Func Factory att jag verkligen ville att det skulle leva vidare.

Karin tog över Func Factory i juli och då var det mycket som skulle lösas på kort tid för att kunna visa upp en kollektion för 2018. Varuproverna hade producerats men inte skickats till Sverige, så Karin fick börja med att förhandla med sina viktigaste producenter för att dels få hem proverna och dels säkra produktion för nästa år. Det löste sig och när proverna kom hem var det dags att visa upp dem för återförsäljare.

– Jag är helt ensam i bolaget så det var bara att sätta sig i bilen och åka runt i Sverige, berättar Karin. Mottagandet har varit fantastiskt. Butikerna har gillat både designen och prisläget, och nu är jag väldigt glad att jag vågade ta steget.

Karin vill att Func Factory ska vara ett varumärke som vågar lite mer. Hon kallar det funktion med en twist, och menar att butikerna måste våga ta in annat än säkra kort, för kunderna vågar betydligt mer idag än för tio år sedan.

Func Factory säljs idag i Sverige, Holland och Belgien. Så här första året kommer Karin inte ha tid att ta hand om nya marknader, men hon har redan tankar på att bredda Func Factory till mer än bara golf.

– Funktionen i plaggen funkar ju till annat än golf, säger Karin. Jag rider själv en hel del och använder plaggen till det, och jag tror att många som vandrar vill ha kläder som inte är så typiska outdoorkläder. Planer finns, men jag ska fokusera på golfen och få till allt med bra leveranser och rätt kvalitet innan jag går vidare. Jag lägger grunden nu, och den vill jag ska bli helt rätt. Jag vet att jag inte kommer att få en andra chans om jag slarvar.

Plaggen som Karin visar upp är verkligen färgglada, och märket sticker ut. Bland annat finns ett blommönster för både kvinnor och män och Karin berättar att den blå hawaiipikén är hennes bäst säljande plagg.

– Alla som har lagt en order har tagit med just den, säger Karin. Kul att de tror att även män vill klä sig lite roligare.

 

Func Factory sticker ut. Och de plagg som sticker ut mest är också de bäst säljande.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

XXL:s koncept för framtiden

2 kommentarer

Niclas: Börjar bli mer och mer likt stadiums gamla fina Xxl concept som man lanserade i sisjön för massa år sedan.

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017

  • Sportfack 06-2017

  • Sportfack 05-2017