Så ser nya Void och Colourwear ut
3 kommentarer
Ove: Straight to outlet-ladorna.
För några veckor sedan blev det klart att Adidas lägger över sin golfförsäljning på Sports Backup i Norden. Vi tog ett snack med dem på Golfmässan.
Det är en märkbart glad – och hes – Kalle Löw som tar emot i Sports Backups monter. Det har bara gått några veckor sedan det blev helt klart med att de tar hand om försäljningen av Adidas Golf i Norden, men Adidas finns på plats med en stor monter och folk från England som hjälper till.
– Vi trodde inte att vi skulle kunna ställa ut med Adidas Golf här på mässan med så kort varsel, säger Kalle. Men Adidas har ställt upp på ett fantastiskt sätt med personal och monter så att övergången ska bli så smidig som möjligt. När vi tog över 2 oktober var införsäljningen av kläder i princip klar av den gamla organisationen, så vi får tid på oss att sätta oss in i alla produkter.
Tanken är att Sports Backup ska ta hand om Adidas Golf med den befintliga säljkåren i Sverige, i de andra länderna – Danmark, Norge och Finland – tittar de på om de behöver utöka säljstyrkan.
– Det var Adidas som kontaktade oss och frågade om vi var intresserade av att jobba med dem, berättar Kalle. De var ute efter ett företag som kunde ta hand om hela Norden och då hade de blivit rekommendera att kontakta oss. Det är självklart ett väldigt bra betyg för oss att ett så stort märke som Adidas väljer oss och det ska bli riktigt kul det här. Med kläder och skor blir vi ännu bredare, och ju bredare vi är desto fler blir intresserade av att jobba med oss.
Så vad är det då som Adidas har att erbjuda till nästa säsong. Om vi börjar med skorna så delas de upp i de tre kategorierna Power, Adicross och Adipure.
I Power ingår dels tourskorna 360 och Adipower med Boostsulorna. Tour 360 har fått så många nyheter att den fått tillägget 2.0. Det handlar om en mjukare sula som gör skon skönare att gå i, mer stöd runt mellanfoten och ny utformning både runt hälen och över tårna. Den kommer dessutom i en version med stickad ovandel för de som söker en riktigt skön sko, men också en stabil sula. Boaversionen av Tour 360 har fått Boaratten placerad på sidan för att minska trycket rakt över plösen, och hela designen skiljer sig från vanliga 360, lite mer nedtonad och modern.
Adicross är skor där Adidas har lånat mycket utseende från deras sneakers. Där finns skor som påminner om deras klassiker Stan Smith, och andra som mer liknar deras moderna sneakers Yeezy och NMD.
Adipure är för de som vill ha mer klassiska golfskor. Det är ren design och mycket skinn,
På klädsidan har de jobbat för att ta fram den ultimata pikén. De har jobbat med passformen och hur kragen ligger mot halsen, men också tagit fram ett helt nytt material som är tunnare men ändå transporterar bort fukt bättre än deras tidigare. De kommer också med en komplett juniorkollektion från 8 år vilket är riktigt bra.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!