Digital teknik tar Stadium in i framtiden

Digital teknik tar Stadium in i framtiden

I morgon presenterar Stadium sitt nya butikskoncept med mycket digital teknik. Sportfack fick en förhandsvisning – häng med på en rundtur.

Publicerad

Karl Eklöf visar hur terminalen fungerar.

Ungefär vart tionde år tar Stadium fram ett nytt butikskoncept. Nu är det dags igen, och i det nya konceptet som i morgon presenteras i Stadiums butik på Drottninggatan i Stockholm är fylld med digital teknik.

– Butiken har sex stora pekskärmar där kunderna själva eller tillsammans med personal kan söka efter alla våra 20 000 varor för att se om de finns i rätt storlek i butiken, i en närliggande butik eller på vårt centrallager, säger Stadiums vd Kalle Eklöf. Vi har utvecklat systemet själva, och skärmarna gör att vi kan erbjuda kunderna mycket mer än det som finns i just den butiken.

En normal Stadiumbutik har runt 10 000 produkter under ett år i butiken, men på centrallagret i Norrköping finns alltså dubbelt så mycket. Exempelvis testar Stadium nya varumärken i sin e-handel för att få koll på efterfrågan, och e-handeln är också bra för att kunna bredda sortimentet utöver vad som får plats i butikerna.

– Den differentiering som vi förutspådde för några år sedan ser vi tydligt nu, säger Kalle. Butiker i citylägen blir mindre, och för att då kunna erbjuda hela vårt sortiment, exempelvis cyklar, så är de här digitala terminalerna en bra lösning.

Hittar kunden en vara på terminalen som inte finns i den aktuella butik kan hen välja på att få den levererad hem eller till valfri butik. Det går till och med att scanna körkortet om du är Stadiummedlem för att automatiskt få in adressuppgifterna i beställningen. När skärmarna inte är upptagna av en kund visar de istället filmer, kampanjer eller aktuella varor. Stadium har nu fyra egna TV-kanaler som ständigt skickar ut rörlig media till alla butikerna.

Provrummen lokalanpassas med kartor som tipsar om löparrundor eller andra aktiviteter.

Nu är skärmarna inte den enda digitala nyheten, kanske inte ens den största. En riktigt stor förändring är att den nya Stadiumbutiken är helt kontantfri och Kalle utesluter inte att Stadiums alla butiker är kontantfria om några år.

– Vi gör butiken kontantfri för att minska rånrisken, säger Kalle. Vi har haft några rån under åren och det är en fruktansvärd upplevelse för den personal som blir utsatt för rånet. Genom att ta bort kontanterna minskar vi rånrisken, och eftersom de flesta redan handlar med kort kommer det inte att bli något problem. Vi har redan testat kontantlöst i våra Stadium Pulsebutiker samt i två vanliga Stadiumbutiker och det har funkat utmärkt. Dessutom kan vi erbjuda de som inte har kort att handla på faktura.

En annan sak som det nya butikskonceptet har hämtat från Stadium Pulse, efter att det har fungerat bra där, är att kläderna nästan uteslutande visas efter varumärke. Nike, Adias, Asics, Under Armour – och alla andra – har sitt eget utrymme i varje avdelning och skyltas enhetligt med vita loggor. Anledningen till den uppdelningen är dels att kunderna ofta shoppar ett visst varumärke och dels att det är lättare att visa upp kombinationsmöjligheter för plagg ur ett märkes kollektion.

Inredningsmässigt har alla ställ, lådor och hyllor blivit lite mindre, för att det ska vara lättare att snabbt bygga om i butiken och för att det ska vara lättare att inreda mindre butiker. Inredningen finns nu dessutom i flera olika höjder. På väggarna jobbar de med två höjder, 2,4 och 3,0 meter, för att få en variation i butiken.

Ännu tydligare är de olika höjderna i skoavdelningen där utvalda skor står på små bord i olika höjd. Det blir levande på ett helt annat sätt än tidigare, och dessutom rymmer de små borden fler storlekar av den aktuella skomodellen så att personalen inte behöver springa in på lagret för att hämta rätt sko.

Här ser ni nya skoavdelningen med skobord i olika höjder för en mer levande skyltning.

Andra inredningsdetaljer är gröna växter, mängder av skyltdockor och porträttbilder som ger ett lite mjukare och personligare intryck än de sportbilder de körde med tidigare. Och så har det grå golvet blivit ljusare och lite mer flammigt för att butiken ska kännas ljusare och mer levande.

Stadium kommer också att jobba med fler och mindre skyltar i butiken. Allt ifrån prisskyltar till info om produkter och skyltar med loggor görs i mindre storlek för att inte ta uppmärksamhet från produkterna.

Provrummen har blivit lite större och utanför provrummen finns det soffor så att kompisar eller föräldrar kan sitta ner och vila i väntan på att kunden provar. En rolig detalj i provrummet är att de lokalanpassas med kartor som tipsar om löparrundor eller andra aktiviteter.

Rundvandringen är slut, men innan jag går avslöjar Kalle att de snart ska öppna en ny butik enbart för junior. Stadium Junior är en liten butik på 150 kvadratmeter i Galleriangången i Stockholm.

– Våra nischbutiker Stadium Ski och Stadium Pulse går väldigt bra, och jag tror att vi kommer att öppna fler nischbutiker framöver, säger Kalle. Vi har redan en till på gång efter juniorbutiken, men vad som står bakom Stadium på den väntar jag med att avslöja.

De stora varumärkena får egna avdelningar i varje segment. Här Nike och Adidas i Women Training.

Gröna växter är nu en del i inredningen för att göra intrycket mjukare.

Skyltdockor används väldigt flitigt och den grå färgskalan är ljusare både på golv och väggar.

On
Off

9 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

XXL:s koncept för framtiden

2 kommentarer

Niclas: Börjar bli mer och mer likt stadiums gamla fina Xxl concept som man lanserade i sisjön för massa år sedan.

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017

  • Sportfack 06-2017

  • Sportfack 05-2017