Så ser nya Void och Colourwear ut
3 kommentarer
Ove: Straight to outlet-ladorna.
Adidas väljer att inte själva sälja sina golfprodukter i Skandinavien. Distributör för Adidas golf blir Sports Backup.
Ända sedan Adidas sålde Taylormade har det diskuterats vem som ska få ta hand om försäljningen av klubborna i Sverige. Nu är det klart att Adidas Golf och Taylormade delas upp i två bolag från 1 oktober. Taylormade behåller sin organisation med huvudkontor i Storbritannien och säljare i varje land. Adidas Golf går in Adidasgruppen, och i Norden väljer de att inte själva sälja sina golfkollektioner.
Distributör av Adidas Golf i Sverige, Norge, Finland och Danmark blir Sports Backup. Företaget jobbar sedan tidigare med blanda annat Big Max vagnar, Powakaddy elvagnar, Bridgestone bollar, Bushnell kikare och Hirzl golfhandskar. De har dock inte några märken för kläder och skor sedan tidigare, så Adidas breddar deras utbud på ett utmärkt sätt.
– Vi ser fram emot att jobba med Sports Backup, som är en väletablerad och mycket respekterad golfdistributör i Norden, säger Andrew Law, ansvarig för Adidas Golf i Europa. Vi tror att de kommer att tillföra ny kraft som tillsammans med våra nya kollektioner för 2018 gör att Adidas Golf har stora möjligheter att växa i Norden.
– Vi är överförtjusta att kunna bredda vårt utbud i Skandinavien med Adidas Golf, säger Peter Neergaard, vd för Sports Backup. Adidas är ett globalt sportmärke som vi tillsammans med våra återförsäljare ska jobba för att det ska växa inom kläder, skor och tillbehör.
Eftersom Adidas inte har kvar någon säljorganisation inom golf, passar det dem troligtvis bättre att gå genom Sports Backup, som har upparbetade kontakter med i princip alla återförsäljare av golf i Skandinavien, än att bygga upp en egen organisation för enbart golf.
Sports Backup börjar direkt med att sälja in Adidas Golf för 2018, om inte tidigare kan ni titta på produkterna på Golfmässan som arrangeras i Malmö 9–10 oktober.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!